Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Schindler," und "Christoph")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
61
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Limits and potentials of grasping user interaction in controlled and open world environments. […]
Böhm, Peter; Schindler, Christoph; Rölke, Heiko; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Gäde, Maria; Trkulja, Violeta; Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017 | Glückstadt: Hülsbusch | 2017
37207 Endnote
Autor*innen:
Böhm, Peter; Schindler, Christoph; Rölke, Heiko; Rittberger, Marc
Titel:
Limits and potentials of grasping user interaction in controlled and open world environments. Contrasting PIAAC large-scale-assessment usage data with web analytics
Aus:
Gäde, Maria; Trkulja, Violeta; Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017, Glückstadt: Hülsbusch, 2017 (Schriften zur Informationswissenschaft, 70), S. 374-376
URL:
http://isi2017.ib.hu-berlin.de/ISI_17_ONLINE_FINAL.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Forschungsprojekt; Forschungsdesign; Daten; Datenanalyse; PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Bildungsserver; Datenbank; Website; Vergleich; Fallstudie
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Grasping the materializations of practices in Digital Humanities. A semantic research environment […]
Hocker, Julian; Schindler, Christoph; Müller, Lars; Mealeshkova, Maria; Weller, Tobias
Sammelbandbeitrag
| Aus: Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017 | Glückstadt: Hülsbusch | 2017
37199 Endnote
Autor*innen:
Hocker, Julian; Schindler, Christoph; Müller, Lars; Mealeshkova, Maria; Weller, Tobias
Titel:
Grasping the materializations of practices in Digital Humanities. A semantic research environment for analyzing exam grading practices in German high schools
Aus:
Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017, Glückstadt: Hülsbusch, 2017 (Schriften zur Informationswissenschaft, 70), S. 365-367
URL:
http://isi2017.ib.hu-berlin.de/ISI_17_ONLINE_FINAL.pdf#page=366
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Semantik; Computerunterstütztes Verfahren; Digitalisierung; Geisteswissenschaften; Forschungsprojekt; Forschungsdesign; Abschlussprüfung; Sekundarbereich; Notengebung; Textanalyse
DIPF-Abteilung:
Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung; Informationszentrum Bildung
Are altmetrics effective in transdisciplinary research fields? Altmetric coverage of outputs in […]
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017 | Glückstadt: Hülsbusch | 2017
37232 Endnote
Autor*innen:
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Botte, Alexander; Rittberger, Marc
Titel:
Are altmetrics effective in transdisciplinary research fields? Altmetric coverage of outputs in educational research
Aus:
Gäde, Maria;Trkulja, Violeta;Petras, Vivien (Hrsg.): Everything changes, everything stays the same? Understanding information spaces: Proceedings of the 15th International Symposium of Information Science (ISI 2017), Berlin, Germany, 13th - 15th March 2017, Glückstadt: Hülsbusch, 2017 (Schriften zur Informationswissenschaft, 70), S. 203-215
URL:
http://edoc.hu-berlin.de/conferences/isi2017/vogler-elisabeth-203/PDF/vogler.pdf
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Interdisziplinarität; Wissen; Messverfahren; Bibliometrie; Wissenschaftliche Literatur; Soziale Software; Soziales Netzwerk; Veröffentlichung; Methodologie; World wide web 2.0
Abstract (english):
This paper analyzes the accuracy of altmetrics for heterogeneous scientific and extra-scientific outputs in a transdisciplinary research field. The transdisciplinary field of educational research is used as a case study to get first insight how current altmetric tools cover the field on the levels of its general publication output, and on the level of research relevant journals. Additionally, two experimental approaches analyze the Twitter mentions of a transdisciplinary research report and Twitter resonance during conferences. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Freie Bildungsmedien (OER) Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich
Blees, Ingo; Heinen, Richard; Schindler, Christoph
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz | 2016
36838 Endnote
Autor*innen:
Blees, Ingo; Heinen, Richard; Schindler, Christoph
Titel:
Freie Bildungsmedien (OER) Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 21 (2016) 10, S. 260-263
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; praxisorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsserver; Bundesland; Deutschland; Digitale Medien; Infrastruktur; Lernmittel; Open Access; Open Educational Resources; Open Source; Schule
Abstract:
Der aktuelle Bericht einer Bund-Länder-Arbeitsgruppe bestätigt deren pädagogisch-didaktisches Potenzial. Die Bundesländer engagieren sich schon seit einiger Zeit mit der Bereitstellung digitaler Lernressourcen durch ihre Bildungsserver. Durch das Thema OER erhalten diese Aktivitäten zunehmende Bedeutung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Bildungsserver im Schulbereich. Services rund um (freie) digitale Bildungsmaterialien (O/ER)
Blees, Ingo; Schindler, Christoph
Sammelbandbeitrag
| Aus: Huber, Stephan Gerhard (Hrsg.): Befunde und Impulse zu den Handlungsfeldern des Schulmanagements: Schwerpunkt schwierige Personalsituation | Köln: Wolters Kluwer | 2016
36075 Endnote
Autor*innen:
Blees, Ingo; Schindler, Christoph
Titel:
Bildungsserver im Schulbereich. Services rund um (freie) digitale Bildungsmaterialien (O/ER)
Aus:
Huber, Stephan Gerhard (Hrsg.): Befunde und Impulse zu den Handlungsfeldern des Schulmanagements: Schwerpunkt schwierige Personalsituation, Köln: Wolters Kluwer, 2016 (Jahrbuch Schulleitung), S. 71-78
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Audiovisuelles Bildungsmittel; Bildungsserver; Bundesland; Deutschland; Dienstleistung; Digitale Medien; Kooperation; Lehrer; Lernmittel; Open Access; Open Educational Resources; Open Source; Unterrichtsmittel; Unterrichtsvorbereitung
Abstract:
Die Bundesländer engagieren sich schon seit einiger Zeit mit der Bereitstellung digitaler Lernressourcen durch ihre Bildungsserver. Durch das Thema Open Educational Resources (OER) erhalten diese Aktivitäten zunehmende Bedeutung. Der aktuelle Bericht einer Bund-Länder-Arbeitsgruppe zu Open Educational Resources bestätigt deren pädagogisch-didaktisches Potenzial. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Linking qualitative and quantitative research by thin descriptions through semantic graphs. […]
Schindler, Christoph; Ell, Basil
Sammelbandbeitrag
| Aus: Maciej Eder; Jan Rybicki (Hrsg.): Digital Humanities 2016: Conference Abstracts | Krakau: Jagiellonian University & Pedagogical University | 2016
36422 Endnote
Autor*innen:
Schindler, Christoph; Ell, Basil
Titel:
Linking qualitative and quantitative research by thin descriptions through semantic graphs. Experiments in apparatus design with Semantic CorA
Aus:
Maciej Eder; Jan Rybicki (Hrsg.): Digital Humanities 2016: Conference Abstracts, Krakau: Jagiellonian University & Pedagogical University, 2016 , S. 672-674
URL:
http://dh2016.adho.org/static/dh2016_abstracts.pdf#page=672
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Daten; Digitale Medien; Forschungsdesign; Grafische Darstellung; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Semantic Web; Technologie
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Facing the heterogeneity of publication practices in transdisciplinary research fields. Altmetrical […]
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Verschiedenartige Dokumente
| 2016
36745 Endnote
Autor*innen:
Vogler, Elisabeth; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Titel:
Facing the heterogeneity of publication practices in transdisciplinary research fields. Altmetrical coverage in educational research
Erscheinungsvermerk:
Bukarest: Altmetrics.org, 2016
URL:
http://altmetrics.org/wp-content/uploads/2016/09/altmetrics16_paper_1.pdf
Dokumenttyp:
5. Arbeits- und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bildungsforschung; Veröffentlichung; Heterogenität; Interdisziplinarität; Bibliometrie; Forscher; Zeitschrift; Datenbank; Messverfahren; Internet; World wide web 2.0
Abstract:
In this paper, challenges of altmetrics regarding coverage of transdisciplinary research fields with heterogeneous publication practices are focused. Instead of following singular publications or singular serial publication sources, the coverage of a transdisciplinary research field is analyzed in detail. Educational research is chosen as a case study, which is characterized as problem-oriented, disciplinarily heterogeneous (e.g. psychology, social and political sciences, economics, computational sciences) with a strong alignment to educational practices. In information and bibliometric studies, the heterogeneity of publication cultures and practices in social science and humanities (SSH) has already been addressed in general (Fry, Talja 2004; Nederhof 2006) and in particular in the transdisciplinary field of Educational Research (Dees 2008), where authors publish alongside in journals mainly in monographs and compilations. Thus, these research communities are misrepresented in citation and reference databases like Web of Science (WOS) and Scopus that are used as a base of comparison for altmetrics. Nevertheless, based on these restrictions, Mendeley readers data (39%) are found for WOS articles of "Educational Research" (Mohammadi, Thelwall 2014), and publications from an Educational Research institute (Leibniz Association) got around 30% of altmetrical data (Peters et al. 2014). Because of the transdisciplinary character of Educational Research and its heterogeneous disciplinary publication cultures and practices, this study explores the specifics of the field in Germany and its coverage by altmetrical data. For a comprehensive view of the field of "Educational Research", three different levels of altmetrical data coverages are addressed: 1) the individual coverage level of eight leading researchers, 2) the field coverage level of Educational Research and 3) the journal coverage level of major Educational Research journals.(DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich. Sichtbarkeit von freien Bildungsmedien (OER)
Blees, Ingo; Schindler, Christoph
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Niedersachsen | 2015
35730 Endnote
Autor*innen:
Blees, Ingo; Schindler, Christoph
Titel:
Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich. Sichtbarkeit von freien Bildungsmedien (OER)
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Niedersachsen, 26 (2015) 5, S. 144-147
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsserver; Bundesland; Deutschland; E-Learning; Lehrmittel; Lernmittel; Online-Publikation; Open Access; Qualität; Qualitätssicherung; Schule; Selbstgesteuertes Lernen
Abstract:
Der aktuelle Bericht einer Bund-Länder-Arbeitsgruppe zu Open Educational Resources (OER) bestätigt deren pädagogisch-didaktisches Potenzial. Die Bundesländer engagieren sich schon seit einiger Zeit mit der Bereitstellung digitaler Lernressourcen durch ihre Bildungsserver. Durch das Thema OER erhalten diese Aktivitäten zunehmende Bedeutung.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich. Sichtbarkeit von freien Bildungsmedien (OER)
Schindler, Christoph; Blees, Ingo
Zeitschriftenbeitrag
| In: SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz | 2015
35731 Endnote
Autor*innen:
Schindler, Christoph; Blees, Ingo
Titel:
Aktivitäten der Bildungsserver im Schulbereich. Sichtbarkeit von freien Bildungsmedien (OER)
In:
SchulVerwaltung. Ausgabe Hessen und Rheinland-Pfalz, 20 (2015) 7/8, S. 203-206
Dokumenttyp:
3b. Beiträge in weiteren Zeitschriften; wissenschaftsorientiert
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsserver; Bundesland; Deutschland; E-Learning; Lehrmittel; Lernmittel; Online-Publikation; Open Access; Qualität; Qualitätssicherung; Schule; Selbstgesteuertes Lernen
Abstract:
Der aktuelle Bericht einer Bund-Länder-Arbeitsgruppe zu Open Educational Resources (OER) bestätigt deren pädagogisch-didaktisches Potenzial. Die Bundesländer engagieren sich schon seit einiger Zeit mit der Bereitstellung digitaler Lernressourcen durch ihre Bildungsserver. Durch das Thema OER erhalten diese Aktivitäten zunehmende Bedeutung. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Provisioning strong and weak OER: Requirements of open informational ecosystems
Heinen, Richard; Kerres, Michael; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Sammelbandbeitrag
| Aus: Open Education Consortium (Hrsg.): Proceedings of Open Education Global 2015: Innovation and Entrepreneurship, Banff, Canada | Concord; MA: Open Education Consortium | 2015
35570 Endnote
Autor*innen:
Heinen, Richard; Kerres, Michael; Schindler, Christoph; Rittberger, Marc
Titel:
Provisioning strong and weak OER: Requirements of open informational ecosystems
Aus:
Open Education Consortium (Hrsg.): Proceedings of Open Education Global 2015: Innovation and Entrepreneurship, Banff, Canada, Concord; MA: Open Education Consortium, 2015 , S. 1-7
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-182418
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-182418
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Tagungsband/Konferenzbeitrag/Proceedings
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Infrastruktur; Lehrer; Lehrmittel; Lernmittel; Netzwerk; Open Access; Open Education; Verzeichnis
Abstract:
This paper argues for a federated OER reference infrastructure as an open ecosystem which offers the chance to align possible capacities of OER with various actors and practices in educational systems. A key challenge is how a reference infrastructure can help teachers to find or remix OER appropriate to their needs. Therefore, a federated reference infrastructure as an open ecosystem is described and strong and weak OER are outlined, which specifies the affordances of such a system. A federated and networked reference infrastructure in Germany is given as a use case. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
3
4
(aktuell)
5
6
>
Alle anzeigen
(61)