Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Schmiedek," und "Florian")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
155
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Aging and attenuated processing robustness. Evidence from cognitive and sensorimotor functioning
Li, Shu-Chen; Huxhold, Oliver; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Gerontology | 2004
42112 Endnote
Autor*innen:
Li, Shu-Chen; Huxhold, Oliver; Schmiedek, Florian
Titel:
Aging and attenuated processing robustness. Evidence from cognitive and sensorimotor functioning
In:
Gerontology, 50 (2004) 1, S. 28-34
DOI:
10.1159/000074386
URL:
https://www.karger.com/Article/Abstract/74386
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Background: Within-person, across-time variations in processes and performance are intrinsic to all aspects of human functioning. Objective: This article starts with a brief taxonomy of intraindividual dynamics. There are adaptive as well as non-adaptive types of intraindividual variations that unfold with different degrees of reversibility on different time scales and involve either single, or systems of, functions. Methods: Empirical findings regarding aging and a specific type of intraindividual variation, namely attenuated processing robustness, are then presented with respect to cognitive and sensorimotor functioning. Results: In both domains of functioning, old adults exhibit less robust functioning with a greater amount of week-to-week, day-to-day, or trial-by-trial fluctuations in their cognitive, walking, and postural control performances. Conclusion: Currently, the causes for the attenuation of processing robustness in cognitive and sensorimotor functioning are not well understood. Neurocomputational models are useful tools for exploring the tripartite relationships between the aging of neural information-processing fidelity, and cognitive, and sensorimotor processes.
Toward an alternative representation for disentangling age-associated differences in general and […]
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychology and Aging | 2004
42113 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian; Li, Shu-Chen
Titel:
Toward an alternative representation for disentangling age-associated differences in general and specific cognitive abilities
In:
Psychology and Aging, 19 (2004) 1, S. 40-56
DOI:
10.1037/0882-7974.19.1.40
URL:
https://psycnet.apa.org/record/2004-11614-005
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Much of cognitive aging research concerns whether age-associated differences in various cognitive performances can be accounted for by general explanatory constructs or whether several specific processes are involved. Structural equation models have been proposed to disentangle general and specific age-associated differences in cognitive performance. This article demonstrates that existing methods that employ stepwise procedures run the risk of biasing results toward general resource accounts. An alternative model representation (i.e., the nested factor model) is proposed that affords simultaneous estimation of general and specific effects and is applied to data from the Berlin Aging Study. Using the nested factor model allowed the authors to detect that specific group factors explained 25% of the age-associated variance in addition to the general factor.
Interindividuelle Unterschiede im typischen intellektuellen Engagement
Wilhelm, Oliver; Schulze, Ralf; Schmiedek, Florian; Süß, Heinz-Martin
Zeitschriftenbeitrag
| In: Diagnostica | 2003
42111 Endnote
Autor*innen:
Wilhelm, Oliver; Schulze, Ralf; Schmiedek, Florian; Süß, Heinz-Martin
Titel:
Interindividuelle Unterschiede im typischen intellektuellen Engagement
In:
Diagnostica, 49 (2003) 2, S. 49-60
DOI:
10.1026//0012-1924.49.2.49
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026//0012-1924.49.2.49
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
Leistungskriterien werden in der Regel unter Verwendung von Verfahren zur Erfassung maximalen Verhaltens erklärt. Es wird ein Ansatz präsentiert, der neben maximalem auch typisches Verhalten berücksichtigt, um die Vorhersage und Erklärung von Leistungskriterien zu verbessern. In vier Studien wurde mehreren Fragestellungen zum typischen intellektuellen Engagement (TIE) nachgegangen. In den Studien 1 bis 3 wurde ein übersetztes Messinstrument erstmals eingesetzt und psychometrisch evaluiert sowie diskriminant und konvergent validiert. In den Studien 2 und 3 wurde zusätzlich geprüft, inwieweit das neue Verfahren inkrementell Varianz an Schulnoten aufklärt. In Studie 4 wurde die Retestreliabilität des Verfahrens überprüft. Die empirischen Befunde sind weitgehend erwartungskonform und unterstützen die folgenden Schlussfolgerungen: Die Etablierung eines befriedigenden Messmodells, mit den drei Faktoren "intellektuelle Neugier", "Kontemplation" und "Lesen", gelingt für eine Kurzfassung des Messinstruments. Konvergent ergeben sich sehr hohe Zusammenhänge mit Messinstrumenten gleicher Messintention. TIE sagt Schulleistungen nach Berücksichtigung maximalen intellektuellen Verhaltens inkrementell vorher.
Abstract (english):
Performance criteria are usually explained through procedures that assess maximal behavior. We present an approach that includes maximal as well as typical behavior in predicting and explaining performance criteria. Several research questions on typical intellectual engagement (TIE) were investigated in four studies. In studies 1 to 3, a translated measurement instrument was psychometrically evaluated and its convergent and discriminant validity was investigated. Additionally, the incremental validity of the new instrument for predicting school grades was assessed in study 2 and 3. In study 4, the retest reliability of the new instrument was investigated. The empirical results support the following conclusions: A satisfying measurement model with the factors "intellectual curiosity", "contemplation", "reading" can be established for a short form of the instrument. Very strong convergent relationships were found for self-report questionnaires with similar measurement intention. TIE predicted school grades incrementally to maximal intelligent behavior.
Age is not necessarily aging. Another step towards understanding the 'clocks' that time aging
Li, Shu-Chen; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Gerontology | 2002
42110 Endnote
Autor*innen:
Li, Shu-Chen; Schmiedek, Florian
Titel:
Age is not necessarily aging. Another step towards understanding the 'clocks' that time aging
In:
Gerontology, 48 (2002) 1, S. 5-12
DOI:
10.1159/000048917
URL:
https://www.karger.com/Article/Abstract/48917
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Hofer and Sliwinski raise a critical concern regarding a popular practice in aging research of inferring associations among aging changes of different processes from correlations based on cross-sectional age differences. It is shown analytically that cross-sectional information drawn from age-heterogeneous samples is not suitable for answering questions about the interdependence between aging changes. While in general we agree with the problem pointed out by Hofer and Sliwinski, the two aims of this commentary are: (1) to highlight links between the specific concern and two long-standing issues confronting life-span researchers and (2) to introduce alternative approaches that are currently underutilized in gerontological research. We elaborate general issues with respect to challenges in inferring aging changes from age differences and using age as a proxy for aging. We show that several other sources of variance independent of rates of change, such as cohort- and mortality-related selection effects, are confounded in age-heterogeneous designs. We suggest general considerations for developing more explicit theories of cognitive aging in the future. Alternative research methods and paradigms for studying the causes and mechanisms of the aging mind at different time scales and levels are also highlighted. The role of chronological age in aging research is rather 'superficial'. To understand the underlying processes and mechanisms of cognitive aging, classical process-oriented, rather than solely age-oriented, theoretical conceptions need to be reconsidered and reified with new methodological and empirical advances. Concerted gerontological research endeavors utilizing recent progresses made in statistical analyses of dynamic processes and in cognitive and computational neurosciences that may lead to fruitful breakthroughs.
Ermüdungs- und Übungseffekte bei mehrstündiger kognitiver Beanspruchung
Süß, Heinz-Martin; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für experimentelle Psychologie | 2000
42109 Endnote
Autor*innen:
Süß, Heinz-Martin; Schmiedek, Florian
Titel:
Ermüdungs- und Übungseffekte bei mehrstündiger kognitiver Beanspruchung
In:
Zeitschrift für experimentelle Psychologie, 47 (2000) 3, S. 162-179
DOI:
10.1026//0949-3964.47.3.162
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026//0949-3964.47.3.162
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Abstract:
In längeren psychometrischen Untersuchungen, die sich mit kognitiven Leistungen von Personen befassen, ist es denkbar, daß sowohl motivationale Aspekte als auch Ermüdungs- und Belastungseffekte einen Einfluß auf die Resultate der Studien ausüben. Gleichzeitig ist aber bei der Bearbeitung von ähnlichem Aufgabenmaterial auch von Übungseffekten auszugehen. Neben Auswirkungen auf die Mittelwerte von Aufgaben sind Veränderungen der Reliabilität und Validität möglich. In zwei Studien, bei denen die Versuchspersonen an jeweils zwei Tagen insgesamt 9 Stunden lang Intelligenztest- und Arbeitsgedächtnisaufgaben bearbeiteten, wurde versucht, mittels einer quasiexperimentellen Manipulation Übungs- und Ermüdungseffekte zu erfassen und voneinander zu trennen. In beiden Studien (N = 128 bzw. N = 133) bearbeiteten die Versuchspersonen den Berliner Intelligenzstrukturtest (BIS-Test) und am Computer verschiedene Batterien von Arbeitsgedächtnisaufgaben. Außerdem wurden in der ersten Studie Persönlichkeitsskalen und zu mehreren Zeitpunkten mit einem kurzen Belastungsfragebogen die situative Befindlichkeit der Vpn erfaßt. Die experimentelle Manipulation bestand in beiden Untersuchungen in der unterschiedlichen Reihenfolge der Vorgabe zweier Parallelversionen einer Arbeitsgedächtnisaufgabe. Zwei von drei Gruppen bearbeiteten die verschiedenen Versionen zu Anfang und Ende eines Termines in den Reihenfolgen A/B bzw. B/A, während Gruppe 3 beide Versionen am Ende vorgegeben bekam. Die Ergebnisse zeigen Hinweise auf schwache Übungseffekte, nicht aber auf bedeutsame Leistungseinbußen durch die mehrstündigen Anforderungen. Veränderungen der Reliabilitäten und der korrelativen Zusammenhänge einzelner Aufgaben sind nur in unbedeutendem Ausmaß vorhanden.
Abstract (english):
In psychometric studies of cognitive performance that last several hours there are two major potential influences on performance. Fatigue and loss of motivation may lead to a drop in performance while effects of practice on similar tasks can possibly help to improve results. Besides the effects on mean scores there is also the possibility of a change in the reliability or in the relations between single tasks and the constructs intended to be measured, thus an effect on validity. In two studies with subjects working on intelligence and working memory tasks for a total of 9 hours distributed over 2 days in each study we tried to capture and separate effects of practice and fatigue using a quasi-experimental manipulation. In both studies (N = 128 and N = 133) the participants worked on the Berlin Structure of Intelligence Test (BIS-test) and on batteries of computerized working memory tasks. Groups of subjects were assigned to experimental conditions in which they worked on two parallel versions of a working memory task at the beginning and the end of one session in the order A/B (condition one), B/A (condition two) or on both versions at the end (condition three). In one of the studies subjects also completed a fatigue questionnnaire at the beginning and the end of the session and two personality scales. Results show that there are weak effects of practice but only a trivial loss of performance due to the cognitive strain of several hours. Changes of reliabilities and of correlations with criteria are not significant.
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
15
16
(aktuell)
Alle anzeigen
(155)