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Do students' language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education […]
Simoes Loureiro, Kevin; Hadjar, Andreas; Scharf, Jan; Grecu, Alyssa
Zeitschriftenbeitrag
| In: Ethnicities | 2019
39687 Endnote
Autor*innen:
Simoes Loureiro, Kevin; Hadjar, Andreas; Scharf, Jan; Grecu, Alyssa
Titel:
Do students' language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education system?
In:
Ethnicities, 19 (2019) 6, S. 1202-1228
DOI:
10.1177/1468796819840734
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-193243
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-193243
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Mehrsprachigkeit; Fremdsprachenunterricht; Mathematikunterricht; Schulnoten; Schuljahr 05; Schuljahr 08; Panel; Längsschnittuntersuchung; Luxemburg; Sprachkompetenz; Schüler; Wirkung; Schülerleistung; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Soziale Ungleichheit; Bildungssystem; Bourdieu; Pierre; Grundschule; Übergang; Sekundarbereich; Gegliedertes Schulsystem; Bildungsgang; Schulform; Schülerauslese; Curriculum
Abstract:
What is the role of students' language background in school success within the multilingual and highly stratified education system in Luxembourg? Considering achievement differences in terms of the primary effects of social and ethnic origin, we assume that students of a disadvantaged social origin (e.g. working class), with an immigrant background, who speak languages at home other than Luxembourg's official languages show lower school achievements and are placed into lower school tracks. Analyses are based on the data of Luxembourgish primary (grades 4/5) and secondary students (grades 7/8) from two consecutive survey waves in 2016/2017 (for the international project SASAL - School Alienation in Switzerland and Luxembourg). The results indicate language background has only marginal effects, but social and immigrant origin has stronger effects. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Struktur und Steuerung des Bildungswesens
Diagnostik mathematischer Leistungen und Kompetenzen. Grundlagen, Verfahren und Forschungstrends
Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Fritz, Annemarie; Schmidt, Siegbert; Ricken, Gabi (Hrsg.): Handbuch Rechenschwäche: Lernwege, Schwierigkeiten und Hilfen bei Dyskalkulie | Weinheim: Beltz | 2017
36797 Endnote
Autor*innen:
Lonnemann, Jan; Hasselhorn, Marcus
Titel:
Diagnostik mathematischer Leistungen und Kompetenzen. Grundlagen, Verfahren und Forschungstrends
Aus:
Fritz, Annemarie; Schmidt, Siegbert; Ricken, Gabi (Hrsg.): Handbuch Rechenschwäche: Lernwege, Schwierigkeiten und Hilfen bei Dyskalkulie, Weinheim: Beltz, 2017 , S. 323-338
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Mathematische Kompetenz; Schüler; Vorschulalter; Leistung; Diagnostik; Verfahren; Testverfahren; Qualität; Methode; Aufgabe; Curriculum; Neuropsychologie; Theorie
Abstract:
Der Begriff Diagnostik geht auf das griechische Verb "diagignoskein" zurück, das so viel bedeutet wie "genau erkennen" oder "unterscheiden". Auch in der pädagogisch-psychologischen Diagnostik geht es um genaues Erkennen und Unterscheiden. Sie befasst sich damit, individuelle Voraussetzungen und Bedingungen des Lernens zu identifizieren bzw. zu erkennen und somit beispielsweise auch Kinder mit und ohne Rechenschwäche voneinander zu unterscheiden. Eine wichtige Funktion der pädagogisch-psychologischen Diagnostik liegt also in der Feststellung einer individuellen Disposition oder eines individuellen Entwicklungsstandes und seiner Bedingungen. Basierend auf der Erfassung individueller Problembereiche und Ressourcen können lernförderliche Maßnahmen entwickelt und angewendet werden. Die Beurteilung der Wirksamkeit solcher Maßnahmen über die Feststellung von Veränderungen auf individueller Ebene stellt eine weitere wichtige Funktion der pädagogisch-psychologischen Diagnostik dar. Zur Erfassung individueller Entwicklungsstände und Entwicklungsveränderungen wurden im deutschsprachigen Raum verschiedene Verfahren zur Diagnose mathematischer Leistungen und Kompetenzen entwickelt. [In diesem Beitrag] werden Qualitätsmerkmale und Kategorisierungsmöglichkeiten derartiger diagnostischer Verfahren aufgeführt. Daraufhin werden einige Ansätze exemplarisch vorgestellt und aktuelle Forschungstrends beschrieben. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Increased instruction hours and the widening gap in student performance
Huebener, Mathias; Kuger, Susanne; Marcus, Jan
Verschiedenartige Dokumente
| 2016
36767 Endnote
Autor*innen:
Huebener, Mathias; Kuger, Susanne; Marcus, Jan
Titel:
Increased instruction hours and the widening gap in student performance
Erscheinungsvermerk:
Berlin: DIW, 2016
URL:
http://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.529308.de/dp1561.pdf
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Curriculum; Deutschland; Empirische Untersuchung; Forschungsstand; Gymnasium; Heterogenität; Leistungsmessung; Lernerfolg; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Migrationshintergrund; Naturwissenschaftliche Kompetenz; PISA <Programme for International Student Assessment>; Schuldauer; Schüler; Schülerleistung; Schuljahr 09; Schulreform; Unterrichtszeit; Wirkung
Abstract (english):
Do increased instruction hours improve the performance of all students? Using PISA scores of students in ninth grade, we analyse the effect of a German education reform that increased weekly instruction hours by two hours (6.5 percent) overalmost five years. In the additional time, students are taught new learning content. On average, the reform improves student performance. However, treatment effects are small and differ across the student performance distribution. While low-performing students do not benefit, high-performing students benefit the most. The findings suggest that increases in instruction hours can widen the gap between low- and high-performing students. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Early childhood learning experiences
Anders, Yvonne; Roßbach, Hans-Günther; Kuger, Susanne
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36413 Endnote
Autor*innen:
Anders, Yvonne; Roßbach, Hans-Günther; Kuger, Susanne
Titel:
Early childhood learning experiences
Aus:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard, Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 179-208
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_7
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Frühpädagogik; Kleinkinderziehung; Kindertagesbetreuung; Bildungsindikator; Curriculum; Qualität; Konzeption; Vorschulerziehung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Wirkung; Schülerleistung; Bildungspolitik; Bildungsforschung; Internationaler Vergleich
Abstract (english):
Early childhood education and care (ECEC) services are receiving increased attention in many countries, and research has provided evidence that ECEC experiences influence children's later development in school. It seems valuable therefore to collect information on ECEC experiences also in international school achievement studies. In this chapter a broad outline of the theoretical grounding for such an assessment framework as well as the reasoning for the choice of ECEC indicators in the Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 field trial is provided. Definitions of key concepts in ECEC are introduced: quantitative indicators of ECEC experience, curriculum, pedagogy, pedagogical approaches and concepts of quality. The practical relevance of these concepts and their relations to other aspects of school effectiveness and educational policy research and practice are highlighted. Finally, those constructs are described that seem to be the most relevant for international school achievement studies. At the same time, mainly due to the retrospective nature, there are strong limitations to the assessing of ECEC experiences in the context of school achievement studies. These limitations are discussed, to help the reader understand the measurement framework. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Curriculum and learning time in international school achievement studies
Kuger, Susanne
Sammelbandbeitrag
| Aus: Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective | Cham: Springer | 2016
36414 Endnote
Autor*innen:
Kuger, Susanne
Titel:
Curriculum and learning time in international school achievement studies
Aus:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.): Assessing contexts of learning: An international perspective, Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment), S. 395-422
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6_16
Dokumenttyp:
Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Schülerleistung; Lernzeit; Curriculum; Bildungspolitik; Bildungserfolg; Curriculumforschung; Internationaler Vergleich; Bildungsforschung; Wirkungsforschung; Forschungsstand; Messung
Abstract (english):
Students' opportunities to learn are closely related to student achievement and thus are an important aspect of education effectiveness research. International school achievement studies have stressed their importance for questions of equity in education. This chapter concentrates on the quantity of opportunities to learn: i.e., the curriculum content and the amount of learning time that a student experiences. A literature review leads to the identification of core concepts of curriculum and learning time that should be included in international large-scale assessments (ISLAs) in order to enable meaningful reporting, provide useful data for secondary research, and facilitate policy making. The resulting theoretical frameworks, combined with the literature on education effectiveness research, are compared against previous measures for both concepts in ILSAs, and provide the foundation for questionnaire material that was developed for, implemented and evaluated in the field trial for PISA 2015. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Assessing contexts of learning. An international perspective
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David (Hrsg.)
Sammelband
| Cham: Springer | 2016
36409 Endnote
Herausgeber*innen:
Kuger, Susanne; Klieme, Eckhard; Jude, Nina; Kaplan, David
Titel:
Assessing contexts of learning. An international perspective
Erscheinungsvermerk:
Cham: Springer, 2016 (Methodology of educational measurement and assessment)
DOI:
10.1007/978-3-319-45357-6
URL:
http://www.springer.com/de/book/9783319453569
Dokumenttyp:
Sammelbände; Werkeditionen (Herausgeberschaft); Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Computerunterstützter Unterricht; Schule; Unterrichtsklima; Lernerfolg; Bildungssystem; Effektivität; Curriculum; Lernzeit; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Unterrichtsforschung; Empirische Forschung; Theorie; Frühkindliche Bildung; Eltern; Kind; Unterstützung; Schule; Elternmitwirkung; Bildungserfolg; Problemlösen; Naturwissenschaftliche Bildung; Schüler; Einstellung <Psy>; Motivation; Wertbewusstsein; Strategie; Lernumgebung; Computerunterstütztes Lernen; Lehrer; Lehrerfortbildung; Professionalität; Wissen; Evaluation; Bildungsmonitoring; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Bewertung; Leistungsbeurteilung; Bildungsforschung; Internationaler Vergleich; PISA <Programme for International Student Assessment>; Methodologie; Soziale Herkunft; Ethnizität; Migrationshintergrund; Migration; Frühe Kindheit
Abstract (english):
This volume brings together educational effectiveness research and international large-scale assessments, demonstrating how the two fields can be applied to inspire and improve each other, and providing readers direct links to instruments that cover a broad range of topics and have been shown to work in more than 70 countries. The book's initial chapters introduce and summarize recent discussions and developments in the conceptualization, implementation, and evaluation of international large-scale context assessments and provide an outlook on possible future developments. Subsequently, three thematic sections - "Student Background", "Outcomes of Education Beyond Achievement", and "Learning in Schools" - each present a series of chapters that provide the conceptual background for a wide range of important topics in education research, policy, and practice. Each chapter defines a conceptual framework that relates recent findings in the educational effectiveness research literature to current issues in education policy and practice. These frameworks were used to develop interesting and relevant indicators that may be used for meaningful reporting from international assessments, other cross-cultural research, or national studies. Using the example of one particular survey (the Programme for International Student Assessment (PISA 2015)), this volume links all theoretical considerations to fully developed questionnaire material that was field trailed and evaluated in questionnaires for students and their parents as well as teachers and principals in their schools. The primary purposes of this book are to inform readers about how education effectiveness research and international large-scale assessments are already interacting to inform research and policymaking; to identify areas where a closer collaboration of both fields or input from other areas could further improve this work; to provide sound theoretical frameworks for future work in both fields; and finally to relate these theoretical debates to currently available and evaluated material for future context assessments. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Bildungswesen in Indonesien / Education in Indonesia
Cohen, Nadia; Hemmersbach, Anja; Höhler, Matthias
Verschiedenartige Dokumente
| 2015
35814 Endnote
Autor*innen:
Cohen, Nadia; Hemmersbach, Anja; Höhler, Matthias
Titel:
Bildungswesen in Indonesien / Education in Indonesia
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2015
URL:
http://www.bildung-weltweit.de/Bildungswesen-in-Indonesien-7038.html
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionspapiere; Online Dossiers (DBS)
Sprache:
Englisch; Deutsch
Schlagwörter:
Bildungsbericht; Bildungsforschung; Bildungsorganisation; Bildungspolitik; Bildungsreform; Bildungsstatistik; Bildungssystem; Curriculum; Curriculumreform; Forschung; Hochschulbildung; Indonesien; Inklusion; Universität; Wissenschaft
Abstract:
Das Dossier bietet Quellen zu allgemeinen Informationen zum Bildungswesen in Indonesien, zur Bildungspolitik (Behörden, Bildungspolitische Dokumente & Curriculumreformen), zu Bildungsberichten, Statistiken und Leistungsstudien, zu Organisationen & Gesellschaften, zu Universität, Wissenschaft & (Bildungs-)Forschung, zu Forschungsliteratur sowie zum Thema Inklusion von menschen mit Behinderungen in Indonesien. (DIPF/Autor)
Abstract (english):
The webdossier provides resources on general information on education, on educational policy (Authorities & Organisations, official documents & curriculum reforms), on educational reports, statistics and assessments, on organisations & associations, on universities, science and (educational) research, on research literature and on inclusion of people with disabilities in Indonesia.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Modeling instructional sensitivity using a longitudinal multilevel differential item functioning […]
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Zeitschriftenbeitrag
| In: Journal of Educational Measurement | 2014
35094 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Alexander; Hochweber, Jan; Hartig, Johannes
Titel:
Modeling instructional sensitivity using a longitudinal multilevel differential item functioning approach
In:
Journal of Educational Measurement, 51 (2014) 4, S. 381-399
DOI:
10.1111/jedm.12051
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-189977
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/18997/pdf/Naumann_et_al_2014_Modeling_instructional_sensitivity_using_LML-DIF_A.pdf
Dokumenttyp:
Zeitschriftenbeiträge; Zeitschriftenbeiträge
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Curriculum; DESI <Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International>; Grundschule; Itemanalyse; Längsschnittuntersuchung; Leistungsmessung; Leistungstest; Modell; Qualität; Schülerleistung; Sekundarbereich; Testkonstruktion; Unterricht; Validität; Wirkung
Abstract (english):
Students' performance in assessments is commonly attributed to more or less effective teaching. This implies that students' responses are significantly affected by instruction. However, the assumption that outcome measures indeed are instructionally sensitive is scarcely investigated empirically. In the present study, we propose a longitudinal multilevel-differential item functioning (DIF) model to combine two existing yet independent approaches to evaluate items' instructional sensitivity. The model permits for a more informative judgment of instructional sensitivity, allowing the distinction of global and differential sensitivity. Exemplarily, the model is applied to two empirical data sets, with classical indices (Pretest-Posttest Difference Index and posttest multilevel-DIF) computed for comparison. Results suggest that the approach works well in the application to empirical data, and may provide important information to test developers. (DIPF/Autor)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Challenges of educational reform in Germany and the potential role of Information Literacy
Botte, Alexander
Verschiedenartige Dokumente
| 2012
33092 Endnote
Autor*innen:
Botte, Alexander
Titel:
Challenges of educational reform in Germany and the potential role of Information Literacy
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URN:
urn:nbn:de:0111-opus-67589
URL:
http://www.pedocs.de/volltexte/2012/6758/pdf/Botte_2012_Challenges_of_Educational_Reform_in_Germany.pdf
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionspapiere; Arbeits- und Diskussionspapier (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Bibliothek; Curriculum; Deutschland; Informationskompetenz; Informations- und Dokumentationsstelle; Medienerziehung; Medienkompetenz; Schulbildung; Strategie; Unterricht
Abstract (english):
This paper will look at the concept of Information Literacy (IL) in the light of some major objectives of current educational reform in Germany. Germany was "shocked" by relatively poor results in the first PISA assessments, which attested Germany a more or less unexpected mediocre achievement in PISA rankings. In consequence, there was a loud and widespread call for educational reforms. Some major aspects of the ensuing debate created a supportive environment for IL principles and opened the door to a public discussion on the relevance of IL in education. This contribution will show the interlinks between educational challenges and IL settings, give a short state of the art of IL in Germany, explain drawbacks of an overarching establishment of IL in education, and propose some basic strategic decisions in order to foster IL in educational settings.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Tilgner, Renate
Verschiedenartige Dokumente
| 2012
32498 Endnote
Autor*innen:
Tilgner, Renate
Titel:
Nachhaltigkeit in der Berufsbildung
Erscheinungsvermerk:
Frankfurt am Main: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, 2012
URL:
http://www.bildungsserver.de/Nachhaltigkeit-in-der-Berufsbildung-9957.html
Dokumenttyp:
Arbeitspapiere; dokumentarische und Diskussionspapiere; Dokumentarischer Beiträge; Online-Dossiers
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Berufsausbildung; Curriculumentwicklung; Modellversuch; Nachhaltige Entwicklung; Projekt; Quellensammlung; Übergang; Umweltbildung; Weiterbildung
Abstract:
Die drei zentralen Anliegen des Wissenschaftsjahres 2012 - Zukunftsprojekt Erde - Wie wollen wir leben? Wie müssen wir wirtschaften? Und: Wie können wir unsere Umwelt bewahren? betreffen auch die berufliche Bildung. Gefragt sind Konzepte des Wirtschaftens, Konzepte für Aus- und Weiterbildung wie auch Berufsbilder, die mit nachhaltiger Entwicklung einhergehen. Diese und weitere Aspekte finden Eingang in das Dossier Nachhaltigkeit in der beruflichen Bildung.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
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