-
-
Autor*innen: Pinheiro-Chagas, Pedro; Wood, Guilherme; Knops, André; Krinzinger, Helga; Lonnemann, Jan; Starling-Alves, Isabella; Willmes, Klaus; Haase, Vitor Geraldi
Titel: In how many ways is the approximate number system associated with exact calculation?
In: PLoSOne, 9 (2014) 11, S. e111155
DOI: 10.1371/journal.pone.0111155
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; Brasilien; Empirische Untersuchung; Forschungsstand; Grundrechenart; Grundschule; Leistungsmessung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Rechnen; Schüler; Schülerleistung; Schülerleistungstest; Symbol; Vergleich; Zahlbegriff; Zahlensystem
Abstract: The approximate number system (ANS) has been consistently found to be associated with math achievement. However, little is known about the interactions between the different instantiations of the ANS and in how many ways they are related to exact calculation. In a cross-sectional design, we investigated the relationship between three measures of ANS acuity (non-symbolic comparison, non-symbolic estimation and non-symbolic addition), their cross-sectional trajectories and specific contributions to exact calculation. Children with mathematical difficulties (MD) and typically achieving (TA) controls attending the first six years of formal schooling participated in the study. The MD group exhibited impairments in multiple instantiations of the ANS compared to their TA peers. The ANS acuity measured by all three tasks positively correlated with age in TA children, while no correlation was found between non-symbolic comparison and age in the MD group. The measures of ANS acuity significantly correlated with each other, reflecting at least in part a common numerosity code. Crucially, we found that non-symbolic estimation partially and non-symbolic addition fully mediated the effects of non-symbolic comparison in exact calculation.(DIPF/Org.)
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Völkerling, Andrea
Titel: Frühe mathematische Bildung im Spiegel des Deutschen Bildungsservers
In: Frühe Bildung, 3 (2014) 3, S. 178-180
DOI: 10.1026/2191-9186/a000165
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146111
URL: http://www.dipfdocs.de/volltexte/2017/14611/pdf/ZFB_3_2014_Voelkerling_Post_Peer_Review_A.pdf
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Bibliografien/Rezensionen u.ä. (z.B. Linktipps)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Elementarbereich; Frühförderung; Frühkindliche Bildung; Grundschulalter; Grundschule; Kind; Mathematikunterricht; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Quellensammlung; Rechnen; Vorschulalter
Abstract: Das Dossier enthält Linkempfehlungen zu 1. Mathematischen Grunderfahrungen in der Praxis, 2. Forschungsprojekten sowie 3. Fachliteratur.
DIPF-Abteilung: Informationszentrum Bildung
-
-
Herausgeber*innen: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich
Titel: Diagnostik mathematischer Kompetenzen
Erscheinungsvermerk: Göttingen: Hogrefe, 2013 (Tests und Trends. N.F., 11)
Dokumenttyp: 2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arithmetik; Computerunterstütztes Verfahren; Deutschland; Diagnose; Diagnostik; Didaktik; Empirische Forschung; Erzieher; Evaluation; Förderungsmaßnahme; Größe; Grundschulalter; Grundschule; Interview; Kind; Kindergarten; Kompetenzerwerb; Leistungstest; Mathematiklehrer; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Modellierung; Papier-Bleistift-Test; Prognose; Raumvorstellung; Rechenschwierigkeit; Rechentest; Rechenunterricht; Screening-Verfahren; Sekundarstufe I; Testdurchführung; Testkonstruktion; Testtheorie; Testverfahren; Vorschulalter; Zahlbegriff
Abstract: Die diagnostische Erfassung von mathematischen Kompetenzen ist in der Praxis und der Forschung von zentralem Interesse und Bestandteil vieler empirischer Untersuchungen. Letztere behandeln neben Fragestellungen der Grundlagenforschung aus der Psychologie, den Erziehungswissenschaften oder der Mathematikdidaktik auch die Auswahl geeigneter Maßnahmen für das Bildungsmonitoring oder die individuelle Förderung von Lernenden in Bildungseinrichtungen. Die vorliegenden Testverfahren bedienen sich je nach Ziel spezifischer Methoden und Vorgehensweisen. So werden neben dem klassischen Papier und Bleistift-Test etwa auch computergestützte Verfahren eingesetzt, IRT-skalierte Itempools für Längsschnittstudien entwickelt oder Interviewverfahren mit qualitativen und quantitativen Auswertungsmöglichkeiten bereitgestellt. Der vorliegende Band greift diesen Forschungsbereich in seiner gesamten Breite auf und ergänzt den ersten Mathematikband dieser Reihe von 2005 um aktuelle Tests und Trends. Somit erhält der Leser einerseits Informationen über die aktuellen Ergebnisse der pädagogisch-psychologischen und mathematikdidaktischen Forschung zu Mathematikleistungen, -kompetenzen und -schwächen. Andererseits informiert der Band in bewährter Manier über die aktuell verfügbaren und sich in Vorbereitung befindlichen Testverfahren zur Diagnose mathematischer Kompetenzen und Schwierigkeiten.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Kühn, Simone; Schmiedek, Florian; Brose, Annette; Schott, Björn H.; Lindenberger, Ulman; Lövden, Martin
Titel: The neural representation of intrusive thoughts
In: Social cognitive and affective neuroscience, 8 (2013) 6, S. 688-693
DOI: 10.1093/scan/nss047
URL: http://scan.oxfordjournals.org/content/8/6/688
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Beeinflussung; Denken; Hirnforschung; Junger Erwachsener; Längsschnittuntersuchung; Neurowissenschaften; Senior; Sprachgebrauch
Abstract: Based on the philosophical notion that language embodies thought we investigated whether a habitual tendency for intrusive thought that younger and
older participants report over a period of 100 sessions, spread out over about 6 months, is associated with brain regions related to language production.
In favour of this hypothesis, we found that individual differences in habitual intrusive thoughts are correlated with activity in the left inferior frontal gyrus
(IFG, Brocas area) as well as the cingulate cortex (CC) during a two-choice reaction-time task in fMRI. Participants who habitually tended to experience
intrusive thoughts showed greater activity during task-free (baseline) compared to task periods in brain regions involved in language production. Task
performance was unrelated to individual differences in intrusive thoughts. We conclude that intrusive thoughts may be represented in a language-like
format and that individuals reporting a habitually higher tendency for intrusive thoughts may have stronger and more habitual inner speech processes.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lindberg, Sven; Linkersdörfer, Janosch; Lehmann, Martin; Hasselhorn, Marcus; Lonnemann, Jan
Titel: Individual differences in children's early strategy behavior in arithmetic tasks
In: Journal of Educational and Developmental Psychology, 3 (2013) 1, S. 192-200
DOI: 10.5539/jedp.v3n1p192
URL: http://dx.doi.org/10.5539/jedp.v3n1p192
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Deutschland; Effektivität; Empirische Untersuchung; Frankfurt a.M.; Grundschule; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Primarbereich; Rechnen; Strategie; Test
Abstract (english): As demonstrated by the Overlapping Waves Model (Siegler, 1996), children's strategy use in arithmetic tasks is variable, adaptive, and changes gradually with age and experience. In this study, first grade elementary school children (n = 73), who scored high, middle, or low in a standardized scholastic mathematic achievement test, were confronted with different arithmetic tasks (simple addition, e.g., 3 + 2, simple subtraction, e.g., 7 - 2, and more advanced addition, e.g., 7 + 9) to evoke different calculation strategies. Video analysis and children's self-report were used to identify individual strategy behavior. In accordance with the Overlapping Waves Model, children in all achievement groups showed variable and multiple strategy usage and adapted their behavior to the tasks of the different categories. We demonstrated that not only low achievers differed from normal achievers but also that high achievers exhibited a unique pattern of strategy behavior in early mathematics.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel: Developmental changes in the association between approximate number representations and addition skills in elementary school children
In: Frontiers in Psychology, 4 (2013) , S. 783
DOI: 10.3389/fpsyg.2013.00783
URL: http://www.frontiersin.org/Developmental_Psychology/10.3389/fpsyg.2013.00783/abstract
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Arithmetik; Größe; Grundrechenart; Grundschüler; Kognitive Entwicklung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Rechnen; Schulanfänger; Schuljahr 01; Schuljahr 02; Symbol; Test; Urteilsfähigkeit; Zahlensystem
Abstract: The approximate number system (ANS) is assumingly related to mathematical learning but evidence supporting this assumption is mixed. The inconsistent findings might be attributed to the fact that different measures have been used to assess the ANS and mathematical skills. Moreover, associations between the performance on a measure of the ANS and mathematical skills may be discontinuous, i.e., stronger for children with lower math scores than for children with higher math scores, and may change with age. The aim of the present study was to examine the development of the ANS and arithmetic skills in elementary school children and to investigate how the relationship between the ANS and arithmetic skills develops. Individual markers of children's ANS (internal Weber fractions and mean reaction times in a non-symbolic numerical comparison task) and addition skills were assessed in their first year of school and 1 year later. Children showed improvements in addition performance and in the internal Weber fractions, whereas mean reaction times in the non-symbolic numerical comparison task did not change significantly. While children's addition performance was associated with the internal Weber fractions in the first year, it was associated with mean reaction times in the non-symbolic numerical comparison task in the second year. These associations were not found to be discontinuous and could not be explained by individual differences in reasoning, processing speed, or inhibitory control. The present study extends previous findings by demonstrating that addition performance is associated with different markers of the ANS in the course of development.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven
Titel: Approximative Mengenrepräsentationen als Grundlage arithmetischer Fertigkeiten
Aus: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen, Göttingen: Hogrefe, 2013 (Tests und Trends. N.F., 11), S. 3-12
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Arithmetik; Diagnostik; Größe; Kind; Kognitive Entwicklung; Mathematische Kompetenz; Mathematisches Denken; Prognose; Rechnen; Säugling; Sprachentwicklung; Wissenserwerb; Zahlbegriff
Abstract: Aktuelle Theorien zur kognitiven Entwicklung postulieren, dass der Wissenserwerb auf domänenspezifischen Kernkompetenzen beruht. So wird ein Verständnis für Mengen und Mengenrelationen als Grundlage des Erwerbs arithmetischer Fertigkeiten angenommen. Im vorliegenden Beitrag werden Befunde zur Entwicklung dieses approximativen Mengenverständnisses und zu seiner Rolle beim Aufbau exakter, symbolischer Mengenrepräsentationen bzw. beim Erwerb arithmetischer Fertigkeiten berichtet. Abschließend werden Implikationen dieser Befunde für die Diagnostik mathematischer Kompetenzen diskutiert.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Benedek, Mathias; Könen, Tanja; Neubauer, Aljoscha C.
Titel: Associative abilities underlying creativity
In: Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6 (2012) 3, S. 273-281
DOI: 10.1037/a0027059
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Assoziation; Denken; Empirische Untersuchung; Fähigkeit; Graz; Intelligenz; Kognitive Kompetenz; Kognitive Prozesse; Kreativität; Österreich; Student; Test
Abstract (english): Empirical approaches to cognitive ability claim that divergent thinking represents a useful estimate for
the potential of creative thought. According to associative approaches, the ability to fluently retrieve and
combine remote associations was suggested to facilitate creative solutions. Taken together, these
approaches suggest a close relationship of associative processes and divergent thinking, which so far,
however, has not been properly tested. Therefore, the present study examines the validity of associative
abilities with respect to divergent thinking, and also, on a more general level, with respect to creativity
and intelligence. Four different word-association tasks were employed to assess associative fluency,
associative flexibility, dissociative ability, and the ability of associative combination. The sample
comprised 150 students from studies with varying amount of creativity-related demands. Associative
abilities were found to explain about half of the variance of divergent thinking ability. Latent variable
modeling confirmed the significance of dissociation and associative combination for creativity, but also
substantiates the relevance of basic associative retrieval processes for intelligence. It is concluded that
associative abilities represent valid elementary cognitive abilities underlying creativity.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang
Titel: Vorschule
Aus: Schneider, Wolfgang; Lindenberger, Ulman (Hrsg.): Entwicklungspsychologie, Basel: BeltzPVU, 2012 , S. 593-604
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Bildungsauftrag; Denken; Entwicklungspsychologie; Förderung; Förderungsmaßnahme; Frühpädagogik; Kindergarten; Kognitive Kompetenz; Kompensatorische Erziehung; Lernschwierigkeit; Prävention; Qualität; Soziale Kompetenz; Sprachförderung; Vorschule; Vorschulkind; Wirkung
Abstract: Unter Vorschulalter versteht man gemeinhin die
Zeitspanne zwischen 3 und 6 Jahren. Für viele Kinder
sind die institutionellen Eckpunkte dieser Altersspanne
der Eintritt in den Kindergarten und der Übergang vom Kindergarten in die Schule.
Grundlegende Meilensteine der Entwicklung hat das
Kind zu diesem Zeitpunkt bereits passiert, sodass es
bereits sich selbst, die anderen und die physikalische
Umwelt entdeckt und unterscheiden gelernt hat. Das
Vorschulalter selbst ist durch kognitive und soziale Entwicklungsveränderungen gekennzeichnet, die zu zunehmend
mehrdimensionalen Wahrnehmungen und damit
einhergehend zu vielfältigen Erweiterungen des Blickfeldes
führen (vgl. Mhler, 2008).
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Benedek, Mathias; Bergner, Sabine; Könen, Tanja; Fink, Andreas; Neubauer, Aljoscha C.
Titel: EEG alpha synchronization is related to top-down processing in convergent and divergent thinking
In: Neuropsychologia, 49 (2011) 12, S. 3505-3511
DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2011.09.004
URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2011.09.004
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Denken; Experimentelle Untersuchung; Gehirn; Kognitive Prozesse; Kreativität; Neuropsychologie; Testaufgabe
Abstract (english): Synchronization of EEG alpha activity has been referred to as being indicative of cortical idling, but according to more recent evidence it has also been associated with active internal processing and creative thinking. The main objective of this study was to investigate to what extent EEG alpha synchronization is related to internal processing demands and to specific cognitive process involved in creative thinking. To this end, EEG was measured during a convergent and a divergent thinking task (i.e., creativity-related task) which once were processed involving low and once involving high internal processing demands. High internal processing demands were established by masking the stimulus (after encoding) and thus preventing further bottom-up processing. Frontal alpha synchronization was observed during convergent and divergent thinking only under exclusive top-down control (high internal processing demands), but not when bottom-up processing was allowed (low internal processing demands). We conclude that frontal alpha synchronization is related to top-down control rather than to specific creativity-related cognitive processes. Frontal alpha synchronization, which has been observed in a variety of different creativity tasks, thus may not reflect a brain state that is specific for creative cognition but can probably be attributed to high internal processing demands which are typically involved in creative thinking.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung