-
-
Autor*innen: Seitz-Stein, Katja; Schumann-Hengsteler, Ruth; Zoelch, Christof; Grube, Dietmar; Mähler, Claudia; Hasselhorn, Marcus
Titel: Diagnostik der Funktionstüchtigkeit des Arbeitsgedächtnisses bei Kindern zwischen 5 und 12 Jahren: Die Arbeitsgedächtnistestbatterie AGTB 5-12
Aus: Hasselhorn, Marcus; Zoelch, Christof (Hrsg.): Funktionsdiagnostik des Arbeitsgedächtnisses, Göttingen: Hogrefe, 2012 (Test und Trends. N.F., 10), S. 1-22
Dokumenttyp: 4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache: Deutsch
Schlagwörter: Akustische Wahrnehmung; Arbeitsgedächtnis; Deutschland; Diagnostik; Entwicklungspsychologie; Kind; Kognitive Entwicklung; Lesefertigkeit; Modell; Raumvorstellung; Rechnen; Test; Testanwendung; Testdurchführung
Abstract: In Modellen der menschlichen Informationsverarbeitung wird angenommen, dass Informationen,
die vom Lernenden mit Aufmerksamkeit bedacht werden, zunächst in eine Art Kurzzeitspeicher
gelangen. Dieser von der Kapazität her begrenzte Kurzzeitspeicher sorgt dafür, dass
dem Lernenden die beachtete Information für kurze Zeit im "Bewusstseinsstrom" präsent ist.
Somit übernimmt der Kurzzeitspeicher beim Bearbeiten von Informationen die Funktion eines
Arbeitsgedächtnisses ("working memory"). In pädagogisch-psychologischen Forschungskontexten
hat man mittlerweile eine Vielzahl von teilweise relativ unabhängigen Teilfunktionen
des Arbeitsgedächtnisses identifiziert, so dass vermehrt die Nutzung dieser Kenntnisse in der
Individualdiagnostik gefordert wurde. Im vorliegenden Beitrag wird eine erste deutschsprachige
umfassende Arbeitsgedächtnistestbatterie für Kinder im Alter zwischen 5 und 12 Jahren (AGTB
5-12, Hasselhorn et al., 2012) dargestellt. Dabei wird das zugrunde liegende, mehrere Teilsysteme
und Funktionen umfassende Arbeitsgedächtnismodell nach Baddeley sowie einschlägige
Befunde zur Rolle verschiedener Arbeitsgedächtnisfunktionen für Lernen und schulische Leistungen
skizziert. Auf eine anschließende konzise Darstellung der Entwicklung und des Aufbaus
der AGTB s·-12 folgt schließlich eine Einordnung des diagnostischen Potenzials dieser neuen
Testbatterie.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Koten, Jan Willem; Lonnemann, Jan; Willmes, Klaus; Knops, André
Titel: Micro and macro pattern analyses of FMRI data support both early and late interaction of numerical and spatial information
In: Frontiers in Human Neuroscience, (2011) , S. 5:115
DOI: 10.3389/fnhum.2011.00115/full
URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2011.00115/full
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Clusteranalyse; Experimentelle Untersuchung; Hirnforschung; Kognitive Prozesse; Neuropsychologie; Raumvorstellung; Visuelle Wahrnehmung; Zahlensystem
Abstract (english): Numbers and space are two semantic primitives that interact with each other. Both recruit brain regions along the dorsal pathway, notably parietal cortex. This makes parietal cor- tex a candidate for the origin of numerical spatial interaction. The underlying cognitive architecture of the interaction is still under scrutiny. Two classes of explanations can be dis- tinguished. The early interaction approach assumes that numerical and spatial information are integrated into a single representation at a semantic level. A second approach pos- tulates independent semantic representations. Only at the stage of response selection and preparation these two streams interact. In this study we used a numerical landmark task to identify the locus of the interaction between numbers and space. While lying in an MR scanner participants decided on the smaller of two numerical intervals in a visually presented number triplet. The spatial position of the middle number was varied; hence spatial intervals were congruent or incongruent with the numerical intervals. Responses in incongruent trials were slower and less accurate than in congruent trials. By combining across-vertex correlations (micro pattern) with a cluster analysis (macro pattern) we identi- fied large-scale networks that were devoted to number processing, eye movements, and sensory motor functions. Using support vector classification in different regions of inter- est along the intraparietal sulcus, the frontal eye fields, and supplementary motor area we were able to distinguish between congruent and incongruent trials in each of the networks. We suggest that the identified networks participate in the integration of numerical and spa- tial information and that the exclusive assumption of either an early or a late interaction between numerical and spatial information does not do justice to the complex interaction between both dimensions.
DIPF-Abteilung: Bildung und Entwicklung
-
-
Autor*innen: Schweizer, Karl; Goldhammer, Frank; Rauch, Wolfgang; Moosbrugger, Helfried
Titel: On the validity of Raven's Matrices Test. Does spatial ability contribute to performance?
In: Personality and Individual Differences, 43 (2007) , S. 1998-2010
Dokumenttyp: 3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Validität; Messung; Messverfahren; Kognitive Fähigkeit; Raumvorstellung; Vorstellung (Psychologie); Testkonstruktion; Testanwendung
Abstract (english): The paper reports on an investigation of the convergent and discriminant validity of Raven's matrices in considering reasoning and spatial abilities. Raven's advanced progressive matrices (APM) and four scales representing reasoning, visualization, mental rotation and closure were applied to a sample of N = 280 university students. The data were investigated by means of structural equation modeling. The results demonstratedconvergent validity of APM with respect to reasoning. In contrast, in investigating discriminant validity substantial correlations of moderate size between APM and the scales representing spatial abilitieswere observed. However, the investigation of the structure of the prediction of APM revealed that the scales representing spatial abilities did not improve the prediction based on the reasoning scale alone at the latent level. Consequently, it is suggested that Raven's matrices show good convergent validity and slightly impaired discriminant validity. (DIPF/Author)
DIPF-Abteilung: Bildungsqualität und Evaluation