Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Schlagwörter: "Training")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
86
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
A fact retrieval account of the Acceleration Phenomenon
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Sammelbandbeitrag
| Aus: Khateb, Asaid;Bar-Kochva, Irit (Hrsg.): Reading fluency: Current insights form neurocognitive research and intervention studies | Cham: Springer | 2016
36311 Endnote
Autor*innen:
Nagler, Telse; Lindberg, Sven; Hasselhorn, Marcus
Titel:
A fact retrieval account of the Acceleration Phenomenon
Aus:
Khateb, Asaid;Bar-Kochva, Irit (Hrsg.): Reading fluency: Current insights form neurocognitive research and intervention studies, Cham: Springer, 2016 (Literacy studies, 12), S. 107-123
DOI:
10.1007/978-3-319-30478-6_7
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Empirische Forschung; Informationsverarbeitung; Intervention; Kognitive Prozesse; Leistungssteigerung; Lesefertigkeit; Lesegeschwindigkeit; Leseverstehen; Strategie; Training
Abstract:
Breznitz (J Educ Psychol 89:289-297, 1987a; Fluency in reading: synchronization of processes. Erlbaum, Mahwah, 2006) demonstrated that a fading manipulation, which continuously erases text based on the individual reading rate, results in improved reading performance. Several studies using this fading procedure showed that children as well as adults with different reading proficiency levels and in different languages were able to increase their reading rate and reading comprehension in a fading condition, characterizing the Acceleration Phenomenon. Considering the close interconnection of reading fluency and reading comprehension, a fact retrieval account for achievement enhancements induced by the fading manipulation is presented in this chapter. It is hypothesized, that if information can be processed at a high level of automaticity and available lexical entries can be accessed rapidly, reading performance can be improved by means of imposing a time limitation. Hence, the nature of the fading manipulation may induce a shift to faster and more elaborated strategies, such as direct fact retrieval, resulting in improved performance. Different empirical outcomes from the reading and the arithmetic domain are demonstrated and the generalizability of the Acceleration Phenomenon across academic domains is discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Methods and designs
Schmiedek, Florian
Sammelbandbeitrag
| Aus: Strobach, Tilo;Karbach, Julia (Hrsg.): Cognitive training: An overview of features and applications | Cham: Springer | 2016
36761 Endnote
Autor*innen:
Schmiedek, Florian
Titel:
Methods and designs
Aus:
Strobach, Tilo;Karbach, Julia (Hrsg.): Cognitive training: An overview of features and applications, Cham: Springer, 2016 , S. 9-18
DOI:
10.1007/978-3-319-42662-4
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Datenanalyse; Effektivität; Forschungsdesign; Kognition; Kognitionswissenschaft; Kognitive Kompetenz; Methode; Training; Validität
Abstract:
Researchers who aim to investigate the effectiveness of cognitive trainings can draw on well-established methodology for the evaluation of behavioural interventions in psychology and education [...]. Doing so, they face a long list of potential issues that can be characterized as threats to different type of the validity of findings. Here, the most common and relevant threats, as well as possible methodological approaches and study design elements to reduce or rule out these threats in the context of cognitive training studies, will be discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung - Ergebnisse
Redder, Angelika; Naumann, Johannes; Tracy, Rosemarie (Hrsg.)
Sammelband
| Münster: Waxmann | 2015
36374 Endnote
Herausgeber*innen:
Redder, Angelika; Naumann, Johannes; Tracy, Rosemarie
Titel:
Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung - Ergebnisse
Erscheinungsvermerk:
Münster: Waxmann, 2015
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Argumentation; Auditive Wahrnehmung; Bildungsforschung; Bildungssprache; Coaching; Deutsch; Deutschland; Diagnostik; Didaktik; Effektivität; Elementarbereich; Eltern; Empirische Forschung; Erzieher; Fachkraft; Fähigkeit; Grundschule; Grundschüler; Implementierung; Kompetenz; Lesekompetenz; Musische Erziehung; Pädagoge; Schlüsselqualifikation; Schreibkompetenz; Schriftsprache; Sekundarstufe I; Spracherziehung; Sprachförderung; Sprachkompetenz; Test; Training; Türkisch; Unterstützung; Wortschatz
Abstract:
Die "Forschungsinitativa Sprachdiagnostik und Sprachförderung (FiSS)" schlägt in ihrer zweiten Laufzeit die Brücke von der anwendungsbezogenen Grundlagenforschung hin zur Intervention. Wie sind zielgenaue diagnostische Verfahren und wirksame Programme zur Sprachförderung auszugestalten? Welche Faktoren müssen bei ihrer Konzeption und Durchführung beachtet werden? Was können Erzieherinnen und Erzieher, was können Lehrkräfte und Eltern tun, um die sprachliche Qualifizierung ihrer Kinder mit positiven Impulsen anzustoßen und zu begleiten? Der zweite Band der Forschungsinitiative versammelt wichtige Ergebnisse und resümiert darüber hinaus das Forschungsensemle als Ganzes. Er entwickelt Perspektiven für die Implementierung von Sprachförderung in Schulen und Kitas ebenso wie für die Weiterentwicklung der Forschung. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Lower baseline performance but greater plasticity of working memory for carriers of the val allele […]
Bellander, Martin; Bäckman, Lars; Liu, Tian; M.Schjeide, Brit-Maren; Bertram, Lars; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Neuropsychology | 2015
35364 Endnote
Autor*innen:
Bellander, Martin; Bäckman, Lars; Liu, Tian; M.Schjeide, Brit-Maren; Bertram, Lars; Schmiedek, Florian; Lindenberger, Ulman; Lövdén, Martin
Titel:
Lower baseline performance but greater plasticity of working memory for carriers of the val allele of the COMT Val158Met polymorphism
In:
Neuropsychology, 29 (2015) 2, S. 247-254
DOI:
10.1037/neu0000088
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-180838
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2019/18083/pdf/Bellander_et_al_2015_Effect_of_COMT_on_wm_performance_and_plasticity_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Alter Mensch; Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Genetik; Intelligenztest; Junger Erwachsener; Kognitive Kompetenz; Kognitive Prozesse; Training; Vergleich; Wirkung
Abstract:
Objective: Little is known about genetic contributions to individual differences in cognitive plasticity. Given that the neurotransmitter dopamine is critical for cognition and associated with cognitive plasticity, we investigated the effects of 3 polymorphisms of dopamine-related genes (LMX1A, DRD2, COMT) on baseline performance and plasticity of working memory (WM), perceptual speed, and reasoning. Method: One hundred one younger and 103 older adults underwent approximately 100 days of cognitive training, and extensive testing before and after training. We analyzed the baseline and posttest data using latent change score models. Results: For working memory, carriers of the val allele of the COMT polymorphism had lower baseline performance and larger performance gains from training than carriers of the met allele. There was no significant effect of the other genes or on other cognitive domains. Conclusions: We relate this result to available evidence indicating that met carriers perform better than val carriers in WM tasks taxing maintenance, whereas val carriers perform better at updating tasks. We suggest that val carriers may show larger training gains because updating operations carry greater potential for plasticity than maintenance operations. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
"Schnell, breit, nach vorne" - Schnelllese-Trainings als Meise unterm Uni-Pony
Jornitz, Sieglinde; Pollmanns, Marion
Zeitschriftenbeitrag
| In: Pädagogische Korrespondenz | 2015
36291 Endnote
Autor*innen:
Jornitz, Sieglinde; Pollmanns, Marion
Titel:
"Schnell, breit, nach vorne" - Schnelllese-Trainings als Meise unterm Uni-Pony
In:
Pädagogische Korrespondenz, (2015) 52, S. 59-76
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148611
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148611
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Bildung; Bildungsangebot; Effizienz; Hochschule; Kritik; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Ökonomisierung; Qualifizierung; Student; Textverständnis; Training; Universität; Verstehen; Zeitbudget
Abstract:
Die Autorinnen analysieren einen Schnelllesetest, mit dem Studierende das schnellere Lesen an der Hochschule erlernen sollen. Das sogenannte speed reading wird daraufhin reflektiert, inwiefern dies der Aufgabe der Hochschulen widerspricht.
DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Frontiers in Psychology | 2015
35269 Endnote
Autor*innen:
Nagler, Telse; Korinth, Sebastian Peter; Linkersdörfer, Janosch; Lonnemann, Jan; Rump, Björn; Hasselhorn, Marcus; Lindberg, Sven
Titel:
Text-fading based training leads to transfer effects on children's sentence reading fluency
In:
Frontiers in Psychology, (2015) 6:119
DOI:
10.3389/fpsyg.2015.00119
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191242
URL:
http://www.dipfdocs.de/volltexte/2020/19124/pdf/fpsyg_2015_6_Nagler_et_al_Text-fading_based_training_A.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Grundschüler; Intervention; Lesegeschwindigkeit; Lesen; Lesetest; Leseverstehen; Rhein-Main-Gebiet; Schuljahr 03; Training; Transfer
Abstract:
Previous studies used a text-fading procedure as a training tool with the goal to increase silent reading fluency (i.e., proficient reading rate and comprehension). In recently published studies, this procedure resulted in lasting reading enhancements for adult and adolescent research samples. However, studies working with children reported mixed results. While reading rate improvements were observable for Dutch reading children in a text-fading training study, reading fluency improvements in standardized reading tests post-training attributable to the fading manipulation were not detectable. These results raise the question of whether text-fading training is not effective for children or whether research design issues have concealed possible transfer effects. Hence, the present study sought to investigate possible transfer effects resulting from a text-fading based reading training program, using a modified research design. Over a period of 3 weeks, two groups of German third-graders read sentences either with an adaptive text-fading procedure or at their self-paced reading rate. A standardized test measuring reading fluency at the word, sentence, and text level was conducted pre- and post-training. Text level reading fluency improved for both groups equally. Post-training gains at the word level were found for the text-fading group, however, no significant interaction between groups was revealed for word reading fluency. Sentence level reading fluency gains were found for the text-fading group, which significantly differed from the group of children reading at their self-paced reading routine. These findings provide evidence for the efficacy of text-fading as a training method for sentence reading fluency improvement also for children. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Beziehungen in Schule und Unterricht. Teil 1. Theoretische Grundlagen und praktische Gestaltungen […]
Tillack, Carina; Fischer, Natalie; Raufelder, Diana; Fetzer, Janina (Hrsg.)
Sammelband
| Immenhausen: Prolog | 2014
34757 Endnote
Herausgeber*innen:
Tillack, Carina; Fischer, Natalie; Raufelder, Diana; Fetzer, Janina
Titel:
Beziehungen in Schule und Unterricht. Teil 1. Theoretische Grundlagen und praktische Gestaltungen pädagogischer Beziehungen
Erscheinungsvermerk:
Immenhausen: Prolog, 2014 (Theorie und Praxis der Schulpädagogik, 23)
Dokumenttyp:
2. Herausgeberschaft; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Allgemein bildende Schule; Beratung; Beziehung; Coaching; Deutschland; Humanität; Interaktion; Klassenführung; Klassenlehrer; Kommunikation; Konflikttraining; Kreativität; Lehramtsstudent; Lehrer; Lehrerausbildung; Mentor; Offene Schule; Pädagoge; Pädagogik; Personalentwicklung; Professionalisierung; Psychoanalyse; Qualität; Referendariat; Schule; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulklasse; Simulation; Spiel; Teamteaching; Theorie; Training; Unterricht; Unterrichtsanalyse; Waldau; Zwischenmenschliche Beziehung
Abstract:
Positive Sozialbeziehungen in der Schule sind nicht nur wichtige Voraussetzungen für schulisches Lernen sondern gelten in Bezug auf das Wohlbefinden und die physische und psychische Gesundheit als relevante Ressource. Dennoch wurde dieser Aspekt von Schule in der Bildungsforschung lange Zeit vernachlässigt. Der vorliegende Band stellt theoretische Grundlagen und praktische Beispiele der Gestaltung pädagogische Beziehungen dar.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Wirksamkeit schulrelevanter Förderung in Kindertagesstätten
Hasselhorn, Marcus; Kuger, Susanne
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft | 2014
34333 Endnote
Autor*innen:
Hasselhorn, Marcus; Kuger, Susanne
Titel:
Wirksamkeit schulrelevanter Förderung in Kindertagesstätten
In:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17 (2014) 2, S. 299-314
DOI:
10.1007/s11618-013-0473-2
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Forschung; Fertigkeit; Förderung; Förderungsmaßnahme; Forschungsstand; Frühpädagogik; Intervention; Kindertagesstätte; Kompensatorische Erziehung; Kompetenz; Programm; Training; Vorschulerziehung; Wirkung
Abstract:
Auf der Basis einer Sichtung vorliegender internationaler wie nationaler Forschungsbefunde zur allgemeinen und differenziellen Wirksamkeit der pädagogischen Arbeit in Kindertagesstätten, der kontrollierten Evaluation von Modellprojekten zur kompensatorischen Förderung im vorschulischen Bereich und zu wirksamkeitsgeprüften Programmen zur gezielten Förderung individueller Lernvoraussetzungen werden mehrere Schlussfolgerungen herausgearbeitet: Erstens wirkt sich ein früher Besuch von Kindertageseinrichtungen - ab dem dritten Lebensjahr - positiv auf die Entwicklung schulrelevanter Kompetenzen aus. Zweitens basieren die entwicklungsförderlichen Wirkungen von Kindertagesstätten vorwiegend auf der Qualität der realisierten Anregungsangebote, die derzeit in Deutschland noch erheblich ausbaufähig sind. Drittens können in breit angelegten und intensiven Modellprojekten der Verbesserung des gesamten Regelangebots einer Einrichtung kompensatorische Fördereffekte auch für benachteiligte Kindergruppen nachgewiesen werden, insbesondere wenn sie gekoppelt sind mit günstigen Anregungsbedingungen in der Familie und später auch in der Schule. Und viertens liegen nachweislich wirksame fokussierte Trainingsprogramme vor, die geeignet sind, um in Kindertagesstätten eingesetzt zu werden. Für eine Umsetzung dieser Möglichkeiten in der Praxis von Kindertagesstätten sind allerdings noch einige Herausforderungen zu bewältigen.
Abstract (english):
The present paper summarizes international and national research findings on the general and differential effectiveness of pedagogical work in early childhood education and care settings, evaluations of pilot projects on compensatory preschool education as well programs to support individual learning abilities. Based on these findings, the following conclusions are drawn: First, attending early childhood education and care settings at an early age (after the age of three) has a positive influence on the development of academic competences. Second, the effectiveness of these settings depends on the instructional quality, which could be considerably improved in Germany. Third, pilot projects on programs to support individual learning abilities could show that compensatory effects for disadvantaged groups of children exist, especially when they are interlinked with stimulating conditions in the family and at school. Fourth, effective training programs exist that can be implemented in early childhood education and care. However, a number of challenges need to be met before they can be successfully implemented.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung; Bildungsqualität und Evaluation
Erfolgreiches Problemlösen in technologiereichen Umgebungen. Wechselwirkungen zwischen […]
Naumann, Johannes; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Stelter, Annette
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2014
34960 Endnote
Autor*innen:
Naumann, Johannes; Goldhammer, Frank; Rölke, Heiko; Stelter, Annette
Titel:
Erfolgreiches Problemlösen in technologiereichen Umgebungen. Wechselwirkungen zwischen Interaktionsschritten und Aufgabenanforderungen
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28 (2014) 4, S. 193-203
DOI:
10.1024/1010-0652/a000134
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-148308
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-148308
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Deutschland; Empirische Untersuchung; Erfolg; Erwachsener; Interaktion; Kanada; Kompetenz; Messung; PIAAC <Programme for the International Assessment of Adult Competencies>; Problemlösen; Prognose; Technologiebasiertes Testen; Testaufgabe; Training
Abstract:
Wir zeigen anhand von Feldtestdaten des "Programme for the International Assessment of Adult Competencies" (PIAAC) in Deutschland (N = 661) und Kanada (N = 411), dass sich der Erfolg beim Lösen Technologiebasierter Probleme aus der Anzahl der Interaktionen mit dem System vorhersagen lässt. Dabei war der Zusammenhang umgekehrt U-förmig. Optimale Lösungsraten resultierten bei einer überdurchschnittlichen Anzahl von Interaktionen. Weiterhin wurde der Zusammenhang durch Merkmale der Aufgabe moderiert. Es resultierte vor allem bei Aufgaben, die eine hohe Zahl von Navigationsschritten erfordern, ein stark positiver Zusammenhang. Entgegen den Erwartungen resultierte bei wohl definierten Aufgaben ein höherer Zusammenhang zwischen der Anzahl von Interaktionen und der Lösungsrate als bei schwach definierten Aufgaben. Die Ergebnisse aus der deutschen und kanadischen Stichprobe waren parallel. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Using Field Trial data from the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) from the German (N = 661) and Canadian (N = 411) Field Trials, we show that success in technology-based problem solving is predicted by the number of actions taken during problem solving. The association was reversely U-shaped. The probability of succeeding on a problem-solving task was highest at an above-average number of actions. The association between actions taken and problem solving was further moderated by task characteristics. Especially in tasks involving long navigation sequences a strong positive association between the number of actions and task success was obtained. Against expectations, the association of actions and probability of task success was higher in well-defined than in ill-defined tasks. Results for the German and the Canadian samples ran parallel. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation; Informationszentrum Bildung
On the validity and generality of transfer effects in cognitive training research
Noack, Hannes; Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychological Research | 2014
34971 Endnote
Autor*innen:
Noack, Hannes; Lövdén, Martin; Schmiedek, Florian
Titel:
On the validity and generality of transfer effects in cognitive training research
In:
Psychological Research, 78 (2014) 6, S. 773-789
DOI:
10.1007/s00426-014-0564-6
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-125189
URL:
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-125189
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Evaluation; Forschungsstand; Kognition; Literaturbericht; Messung; Training; Transfer; Validität; Wirkung
Abstract:
Evaluation of training effectiveness is a longstanding problem of cognitive intervention research. The interpretation of transfer effects needs to meet two criteria, generality and specificity. We introduce each of the two, and suggest ways of implementing them. First, the scope of the construct of interest (e.g., working memory) defines the expected generality of transfer effects. Given that the constructs of interest are typically defined at the latent level, data analysis should also be conducted at the latent level. Second, transfer should be restricted to measures that are theoretically related to the trained construct. Hence, the construct of interest also determines the specificity of expected training effects; to test for specificity, study designs should aim at convergent and discriminant validity. We evaluate the recent cognitive training literature in relation to both criteria. We conclude that most studies do not use latent factors for transfer assessment, and do not test for convergent and discriminant validity. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
...
3
4
(aktuell)
5
...
9
>
Alle anzeigen
(86)