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Prädiktoren der Lesekompetenz bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache
Duzy, Dagmar; Ehm, Jan-Henning; Souvignier, Elmar; Schneider, Wolfgang; Gold, Andreas
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie | 2013
33871 Endnote
Autor*innen:
Duzy, Dagmar; Ehm, Jan-Henning; Souvignier, Elmar; Schneider, Wolfgang; Gold, Andreas
Titel:
Prädiktoren der Lesekompetenz bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache
In:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45 (2013) 4, S. 173-190
DOI:
10.1026/0049-8637/a000093
URL:
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1026/0049-8637/a000093
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Arbeitsgedächtnis; Deutsch als Zweitsprache; Deutschland; Einsprachigkeit; Empirische Untersuchung; Grundschule; Informationsverarbeitung; Intelligenztest; Kind; Kindergarten; Längsschnittuntersuchung; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Leseverstehen; Migrationshintergrund; Modell; Muttersprache; Phonologie; Prognose; Schreibenlernen; Sprachkompetenz; Strukturgleichungsmodell; Zweisprachigkeit
Abstract:
Die vorliegende Längsschnittstudie beschäftigt sich mit der Frage, ob sich Ergebnisse hinsichtlich vorschulischer Prädiktoren der Lesekompetenz einsprachig deutscher Kinder auf Kinder mit Deutsch als Zweitsprache (DaZ) übertragen lassen. Ein Pfadmodell zur Vorhersage der Lesekompetenz zum Ende der ersten bzw. zweiten Klassenstufe wurde dabei sowohl auf einsprachige (n = 111) als auch auf DaZ-Kinder (n = 282) angewendet. Zunächst wurde die Pfadstruktur der am Ende der Kindergartenzeit bzw. zu Beginn der Schulzeit erfassten Vorläuferfertigkeiten nonverbale Intelligenz, phonologisches Arbeitsgedächtnis, sprachliche Kompetenz, Schnelles Benennen, Buchstabenkenntnis und phonologische Bewusstheit untereinander betrachtet. Hier unterschieden sich die Effektmuster bei einsprachigen und DaZ-Kindern nicht signifikant. Ebenso zeigt sich in beiden Sprachgruppen ein vergleichbares Bild hinsichtlich der Einflussfaktoren des Leseverständnisses. Bedeutsame Unterschiede zwischen den Sprachgruppen ergaben sich jedoch bezüglich der Vorhersage der Lesegeschwindigkeit: In der Gruppe der einsprachigen Kinder war die phonologische Bewusstheit der bedeutsamste Prädiktor. Bei den DaZ-Kindern hingegen war der Einfluss der phonologischen Bewusstheit auf die Lesegeschwindigkeit nicht von Bedeutung, dafür erfolgte der größte Teil der Varianzaufklärung durch die nonverbale Intelligenz.
Abstract (english):
This longitudinal study examines the differences between monolingual children and children with German as a second language (GSL) in reading predictors. In structural equation modeling, we assessed the relationships between different reading predictors such as nonverbal intelligence, phonological working memory, language skills, rapid naming, letter knowledge, and phonological awareness in preschool and at the beginning of elementary school. The relationship patterns between the predictors were consistent for monolingual (n = 111) and GSL children (n = 282). However, the predictors' influence on reading skills at the end of first and second grade of elementary school varied between the language groups: In monolingual children, phonological awareness was the strongest predictor of decoding speed as an indicator of reading ability. However, in GSL children phonological awareness had no significant influence on decoding speed, whereas nonverbal intelligence explained a major part of the variance in decoding speed.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Neuronal response specificity as a marker of reading proficiency. Two-fold nature of the N170 […]
Korinth, Sebastian; Sommer, Werner; Breznitz, Zvia
Zeitschriftenbeitrag
| In: NeuroReport | 2013
33425 Endnote
Autor*innen:
Korinth, Sebastian; Sommer, Werner; Breznitz, Zvia
Titel:
Neuronal response specificity as a marker of reading proficiency. Two-fold nature of the N170 revealed after massive repetition
In:
NeuroReport, 24 (2013) 2, S. 96-100
DOI:
10.1097/WNR.0b013e32835d20b1
URL:
https://journals.lww.com/neuroreport/Fulltext/2013/01230/Neuronal_response_specificity_as_a_marker_of.9.aspx
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Experimentelle Untersuchung; Hirnforschung; Junger Erwachsener; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Lesen; Lesetest; Messung; Neurowissenschaften; Verhalten; Visuelle Wahrnehmung
Abstract:
Reading demands precise and efficient letter and word processing. This event-related potentials (ERP) study utilized massive repetition of visually presented single letters to trigger neuronal adaptation. Our aim was to explore whether the adaptation pattern of the N170 ERP component, serving as an indicator of neuronal response specificity, would differ for two reader groups. Forty German students, divided at the median into slow and fast readers, accomplished a visual oddball paradigm. ERPs of standard stimuli were computed separately for the first, second, and third part of the experiment. ERP waveforms and independent component analyses showed two subcomponents within the N170 time window. For both reader groups, the ERP amplitudes decreased over the time course of the experiment; however, only faster readers showed a subcomponent-specific adaptation response, restricted to the earlier N170 part. Results may reflect different degrees of neuronal response specificity in slow and fast readers, which might serve as a promising indicator for interindividual differences in visual recognition tasks such as reading.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Die Rolle der Benenngeschwindigkeit für die Diagnose und Prognose mathematischer Fertigkeiten
Pauly, Hanno; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven
Sammelbandbeitrag
| Aus: Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen | Göttingen: Hogrefe | 2013
33486 Endnote
Autor*innen:
Pauly, Hanno; Lonnemann, Jan; Linkersdörfer, Janosch; Lindberg, Sven
Titel:
Die Rolle der Benenngeschwindigkeit für die Diagnose und Prognose mathematischer Fertigkeiten
Aus:
Hasselhorn, Marcus; Heinze, Aiso; Schneider, Wolfgang; Trautwein, Ulrich (Hrsg.): Diagnostik mathematischer Kompetenzen, Göttingen: Hogrefe, 2013 (Tests und Trends. N.F., 11), S. 13-23
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Diagnose; Empirische Forschung; Forschungsstand; Kognitive Prozesse; Lesegeschwindigkeit; Lesekompetenz; Mathematische Kompetenz; Phonologie; Prognose
Abstract:
Im Zentrum dieses Kapitels steht mit der Benenngeschwindigkeit ein sehr ökonomisch zu erfassender Prädiktor arithmetischer Fertigkeiten. Ursprünglich wurde dieses Maß primär zur Vorhersage der Leseleistung eingesetzt. Studien der jüngeren Vergangenheit belegen jedoch auch einen Zusammenhang mit der Leistung im Rechnen. Dabei scheint die prognostische Güte der Benenngeschwindigkeit abhängig vom verwendeten Stimulusmaterial zu sein. Der vorliegende Beitrag gibt zuerst einen Rückblick über die Entstehungsgeschichte und gegenwärtige empirische Befundlage der Benenngeschwindigkeitsforschung im Bereich der Leseleistungen. Im Anschluss werden aktuelle Erkenntnisse im Bereich der Mathematikleistung unter besondere Berücksichtigung der unterschiedlichen Stimulusmaterialien vorgestellt. Da die Befundlage dort bisher noch nicht so gefestigt ist wie im Lesebereich, werden abschließend Implikationen für die Prognose und Diagnose mathematischer Kompetenzen diskutiert und ein Ausblick auf mögliche weiterführende Fragestellungen wird gegeben.
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
The influence of time of testing on interference, working memory, processing speed, and vocabulary. […]
Borella, Erika; Ludwig, Catherine; Dirk, Judith; Ribaupierre, Anik de
Zeitschriftenbeitrag
| In: Experimental Aging Research | 2011
31514 Endnote
Autor*innen:
Borella, Erika; Ludwig, Catherine; Dirk, Judith; Ribaupierre, Anik de
Titel:
The influence of time of testing on interference, working memory, processing speed, and vocabulary. Age differences in adulthood
In:
Experimental Aging Research, 37 (2011) 1, S. 76-107
DOI:
10.1080/0361073X.2011.536744
URL:
http://dx.doi.org/10.1080/0361073X.2011.536744
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Altersgruppe; Arbeitsgedächtnis; Empirische Untersuchung; Erwachsener; Multivariate Analyse; Schweiz; Tageszeit; Test; Verarbeitungsgeschwindigkeit; Wortschatz
Abstract (english):
This research examines the effect of time of tesing on adult age differences in resistance to interference, working memory, processing speed, and vocabulary. Results show that time of testing modulates age-related differences only in the ability to resist automatic and prepotent responses. Older adults tested in the afternoon were more susceptible to interference than young adults tested at the same time of the day, and than their peers tested in the morning. In contrast, age-related differences in working memory, processing speed, and vocabulary were not modulated by time of the day. Our findings suggest that age-related modulation of performance as a function of the time of the day is specific to resistance to interference. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildung und Entwicklung
Speed of reasoning and its relation to reasoning ability
Goldhammer, Frank; Klein Entink, Rinke H.
Zeitschriftenbeitrag
| In: Intelligence | 2011
31725 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Klein Entink, Rinke H.
Titel:
Speed of reasoning and its relation to reasoning ability
In:
Intelligence, 39 (2011) 2-3, S. 108-119
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Aufmerksamkeit; Denken; Denkfähigkeit; Empirische Untersuchung; Geschwindigkeit; Kognitive Kompetenz; Test
Abstract (english):
The study investigates empirical properties of reasoning speed which is conceived as the fluency of solving reasoning problems. Responses and response times in reasoning tasks are modeled jointly to clarify the covariance structure of reasoning speed and reasoning ability. To determine underlying abilities, the predictive validities of two cognitive covariates, namely perceptual and executive attention, are investigated. A sample of N=230 test takers completed a reasoning test, Advanced Progressive Matrices (APM), and attention tests indicating perceptual and executive attention. For modeling responses the two-parameter normal ogive model, and for modeling response times the two-parameter lognormal model was applied. Results suggest that reasoning speed is a unidimensional construct representing significant individual differences, and that reasoning speed and ability are negatively correlated but clearly distinguishable constructs. Perceptual and executive attention showed differential effects on reasoning speed and reasoning ability, i.e., reasoning speed is explained by executive attention only, while reasoning ability is explained by both covariates. Implications for the assessment of reasoning are discussed. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Differential effects of intelligence, perceptual speed and age on growth in attentional speed and […]
Goldhammer, Frank; Rauch, Wolfgang; Schweizer, Karl; Moosbrugger, Helfried
Zeitschriftenbeitrag
| In: Intelligence | 2010
30068 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Rauch, Wolfgang; Schweizer, Karl; Moosbrugger, Helfried
Titel:
Differential effects of intelligence, perceptual speed and age on growth in attentional speed and accuracy
In:
Intelligence, 38 (2010) 1, S. 83-92
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Alter; Aufmerksamkeit; Genauigkeit; Geschwindigkeit; Intelligenz; kognitive Prozesse; Leistung; Lernprozess; Test; Unterschied; Wahrnehmung
Abstract (english):
The study investigates the effects of intelligence, perceptual speed and age on intraindividualgrowth in attentional speed and attentional accuracy over the course of a 6-minute testing session. A sample of 193 subjects completed the Advanced Progressive Matrices and the Vienna Matrices Test representing intelligence, the tests Alertness and GoNogo representing simple perceptualprocessing, and the Frankfurt Adaptive Concentration- Performance Test, a measure of executiveattention. Growth curve modeling demonstrated an increase of attentional speed and accuracyperformance following linear and logarithmic trajectories, respectively. For attentional speed,intelligence significantly predicted baseline performance, but not performance growth, while forperceptual speed the reverse pattern of results held. For attentional accuracy, intelligence did nothave an effect, neither on baseline performance nor on performance growth, whereas perceptualspeed influenced both baseline performance and performance growth. Thus, intelligence was notassociated with the ability to learn to perform the attention task quickly and accurately. Agedifferences were mainly related to baseline performance. Results indicate that the concurrent performance aspects, speed and accuracy, are distinct in the shape of growth and in the predictionof growth curve parameters by intelligence, perceptual speed, and age.(DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
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