Menü Überspringen
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Anmelden
DIPF aktuell
Forschung
Infrastrukturen
Institut
Zurück
Kontakt
Presse
Deutsch
English
Not track
Datenverarbeitung
Suche
Startseite
>
Forschung
>
Publikationen
>
Publikationendatenbank
Ergebnis der Suche in der DIPF Publikationendatenbank
Ihre Abfrage:
(Personen: "Kroehne," und "Ulf")
zur erweiterten Suche
Suchbegriff
Nur Open Access
Suchen
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
27
Inhalte gefunden
Alle Details anzeigen
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Higher Education | 2021
41420 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula; Schoor, Cornelia
Titel:
Automated and controlled processes in comprehending multiple documents
In:
Studies in Higher Education, 46 (2021) 10, S. 2074-2086
DOI:
10.1080/03075079.2021.1953333
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-243880
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Student; Lesen; Dokument; Vielfalt; Informationsverarbeitung; Verhalten; Lesegeschwindigkeit; Kognitive Prozesse; Arbeitsgedächtnis; Leseverstehen; Kognitive Kompetenz; Test; Computerunterstütztes Verfahren; Datenanalyse; Empirische Untersuchung; Deutschland
Abstract:
The study investigates automated and controlled cognitive processes that occur when university students read multiple documents (MDs). We examined data of 401 students dealing with two MD sets in a digital environment. Performance was assessed through several comprehension questions. Recorded log data gave indications about students' time allocation, corroboration, and sourcing. Independent measures were used for reading speed to tap the effects of automatic processing and for working memory and single-text reading comprehension to tap effects of controlled processing, with working memory considered the mental capacity for performing controlled processing. We found that faster readers completed the MD tasks faster and showed more corroboration behavior. At the same time, students skilled in comprehension allocated more time to processing MD tasks and were more likely to show MD-specific behaviors of corroboration and sourcing. Students' success in MD tasks was predicted by reading speed and working memory, with the effect of working memory being mediated by single-text comprehension. Behavioral indicators contributed independently in predicting students' MD comprehension. Results suggest that reading MDs resembles a problem-solving situation where students need to engage in controlled, non-routine processing to build up a comprehensive representation of MDs and benefit from highly automated, lower-level reading processes. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies […]
Schoor, Cornelia; Rouet, Jean-Francoise; Artelt, Cordula; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; […]
Zeitschriftenbeitrag
| In: Learning and Individual Differences | 2021
41225 Endnote
Autor*innen:
Schoor, Cornelia; Rouet, Jean-Francoise; Artelt, Cordula; Mahlow, Nina; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies and outcome
In:
Learning and Individual Differences, 88 (2021) , S. 102018
DOI:
10.1016/j.lindif.2021.102018
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608021000558?via%3Dihub
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
DIPF-Abteilung:
Lehr und Lernqualität in Bildungseinrichtungen
Entwicklung und Skalierung eines Tests zur Erfassung des Verständnisses multipler Dokumente von […]
Schoor, Cornelia; Hahnel, Carolin; Artelt, Cordula; Reimann, Daniel; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Diagnostica | 2020
40128 Endnote
Autor*innen:
Schoor, Cornelia; Hahnel, Carolin; Artelt, Cordula; Reimann, Daniel; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank
Titel:
Entwicklung und Skalierung eines Tests zur Erfassung des Verständnisses multipler Dokumente von Studierenden
In:
Diagnostica, 66 (2020) 2, S. 123-135
DOI:
10.1026/0012-1924/a000231
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-218434
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-218434
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Testkonstruktion; Student; Messung; Textverständnis; Quelle; Inhalt; Dokument; Diagnostischer Test; Kompetenz; Datenerfassung; Datenanalyse; Modell; Skalierung; Validität
Abstract:
Das Verständnis multipler Dokumente (Multiple Document Comprehension, MDC) wird als Fähigkeit verstanden, aus verschiedenen Informationsquellen eine integrierte Repräsentation eines inhaltlichen Gegenstandsbereichs zu konstruieren. Als solche ist sie sowohl für die erfolgreiche Bewältigung eines Studiums als auch für gesellschaftliche Partizipation eine wichtige Kompetenz. Bislang gibt es jedoch kein etabliertes Diagnostikum in diesem Bereich. Um diese Lücke zu schließen, wurde ein Test entwickelt, der vier zentrale kognitive Anforderungen von MDC abdeckt und auf Basis der Daten von 310 Studierenden sozial- und geisteswissenschaftlicher Fächer überprüft wurde. Die im MDC-Test gemessene Kompetenz erwies sich als eindimensional. Der MDC-Testwert wies theoriekonforme Zusammenhänge mit der Abiturnote, dem Studienabschnitt und der Leistung in einer Essay-Aufgabe auf. Insgesamt liefern die Ergebnisse empirische Belege dafür, dass der Testwert aus dem MDC-Test die fächerübergreifende Fähigkeit von Studierenden wiedergibt, multiple Dokumente zu verstehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
Multiple document comprehension (MDC) is defined as the ability to construct an integrated representation based on different sources of information on a particular topic. It is an important competence for both the successful accomplishment of university studies and participation in societal discussions. Yet, there is no established assessment instrument for MDC. Therefore, we developed a test covering four theory-based cognitive requirements of MDC. Based on the data of 310 university students of social sciences and humanities, the MDC test proved to be a unidimensional measure. Furthermore, the test score was related to the final school exam grade, the study level (bachelor / master), and the performance in an essay task. The empirical results suggest that the score of the MDC test can be interpreted as the generic competence of university students to understand multiple documents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
PISA reading. Mode effects unveiled in short text responses
Zehner, Fabian; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Psychological Test and Assessment Modeling | 2020
39911 Endnote
Autor*innen:
Zehner, Fabian; Kroehne, Ulf; Hahnel, Carolin; Goldhammer, Frank
Titel:
PISA reading. Mode effects unveiled in short text responses
In:
Psychological Test and Assessment Modeling, 62 (2020) 1, S. 85-105
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-203542
URL:
https://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/Redaktion/Journale/ptam-2020-1/05_Zehner.pdf
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PISA <Programme for International Student Assessment>; Deutschland; Schülerleistung; Leistungstest; Computerunterstütztes Verfahren; Papier; Bleistift; Antwort; Text; Inhalt; Information; Quantität; Methodenwechsel; Effekt; Wirkungsforschung; Datenanalyse; Sekundäranalyse
Abstract (english):
Educational largescale assessments risk their temporal comparability when shifting from paperto computerbased assessment. A recent study showed how text responses have altered alongside PISA's mode change, indicating mode effects. Uncertainty remained, however, because it compared students from 2012 and 2015. We aimed at reproducing the findings in an experimental setting, in which n = 836 students answered PISA reading questions on computer, paper, or both. Text response features for information quantity and relevance were extracted automatically. Results show a comprehensive recovery of findings. Students incorporated more information into their text responses on computer than on paper, with some items being more affected than others. Regarding information relevance, we found less mode effect variance across items than the original study. Hints for a relationship between mode effect and gender across items could be reproduced. The study demonstrates the stability of linguistic feature extraction from text responses. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Leistungsveränderungen in TIMSS zwischen 2015 und 2019. Die Rolle des Testmediums und des […]
Robitzsch, Alexander; Lüdtke, Oliver; Schwippert, Knut; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Schwippert, Knut; Kasper, Daniel; Köller, Olaf; McElvany, Nele; Selter, Christoph; Steffensky, Mirjam; Wendt, Heike (Hrsg.): TIMSS 2019: Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich | Münster: Waxmann | 2020
40879 Endnote
Autor*innen:
Robitzsch, Alexander; Lüdtke, Oliver; Schwippert, Knut; Goldhammer, Frank; Kroehne, Ulf; Köller, Olaf
Titel:
Leistungsveränderungen in TIMSS zwischen 2015 und 2019. Die Rolle des Testmediums und des methodischen Vorgehens bei der Trendschätzung
Aus:
Schwippert, Knut; Kasper, Daniel; Köller, Olaf; McElvany, Nele; Selter, Christoph; Steffensky, Mirjam; Wendt, Heike (Hrsg.): TIMSS 2019: Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich, Münster: Waxmann, 2020 , S. 169-183
URL:
https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4319#%5B%7B%22num%22%3A1756%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22Fit%22%7D%5D
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelbänden; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Deutsch
Schlagwörter:
Mathematik; Naturwissenschaften; Schülerleistung; Test; Modus; Medien; Papier; Computerunterstütztes Verfahren; Leistung; Veränderung; Trend; Abschätzung <Math>; Item; Effekt; Messung; Schuljahr 04; Datenanalyse; Deutschland
Abstract:
Die Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 hat wie auch das Programme for International Student Assessment (PISA) den Erhebungsmodus gewechselt (Reiss, Weis, Klieme & Köller, 2019): An die Stelle von Papier-Testheften, die mit Stiften durch die Schülerinnen und Schüler bearbeitet werden (Paper-based-Assessment - PBA), ist die Testung mithilfe von Computern getreten (Computer-based-Assessment - CBA). Der Wechsel des Testmediums ist für Trendschätzungen in internationalen Schulleistungsstudien voraussetzungsreich, zeigt doch eine Vielzahl von Studien (Kroehne, Buerger, Hahnel & Goldhammer, 2019; Robitzsch, Lüdtke, Goldhammer, Kroehne & Köller, 2020), dass sich Testitems in ihren Eigenschaften (Schwierigkeit und Diskrimination) verändern können, wenn das Testmedium gewechselt wird. So konnten Robitzsch et al. (2017) für die PISA-2015-Erhebung in Deutschland zeigen, dass Items, die am Computer gelöst wurden, im Mittel schwieriger waren als bei der Bearbeitung im analogen Testheft. Goldhammer et al. (2019) haben diese Effekte auch für PISA 2018 belegen können. Als Folge zeigte sich in Sekundäranalysen der PISA-Datensätze, dass bei einer nationalen Schätzung und Berücksichtigung dieses Moduseffekts (die Veränderung der Itemeigenschaften bei Übertragung von Papier auf den Computer) Schülerinnen und Schüler in Deutschland höhere Kompetenzstände aufwiesen, als von der OECD offiziell publiziert. In TIMSS 2019 hat die internationale Studienleitung ein Testdesign umgesetzt, das es für die internationalen Datensätze, aber auch für den nationalen deutschen Datensatz erlaubt, Moduseffekte zu schätzen und damit auch zu untersuchen, in welchem Ausmaß für die Trendschätzungen in Mathematik und den Naturwissenschaften der Effekt des Testmediums berücksichtigt werden sollte. In diesem Kapitel wird der Frage nach potenziellen Moduseffekten mit vertiefenden Analysen nachgegangen. Jenseits der Aufdeckung dieser Effekte wird auch untersucht, ob die Art der gewählten Trendschätzung (originaler vs. marginaler Trend; Carstensen, Prenzel & Baumert, 2009; Gebhardt & Adams, 2007) Effekte auf die Interpretation der Veränderungen der Leistungen in Deutschland hat. Originale Trendschätzungen basieren auf den Itemparametern, die in der internationalen TIMSS-Gesamtstichprobe ermittelt wurden, marginale Trendschätzungen beschränken sich auf Itemparameter, die in der nationalen (deutschen) Stichprobe geschätzt wurden.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Analysing log file data from PIAAC
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf
Sammelbandbeitrag
| Aus: Maehler, Débora B.; Rammstedt, Beatrice (Hrsg.): Large-scale cognitive assessment: Analyzing PIAAC data | Cham: Springer | 2020
40529 Endnote
Autor*innen:
Goldhammer, Frank; Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf
Titel:
Analysing log file data from PIAAC
Aus:
Maehler, Débora B.; Rammstedt, Beatrice (Hrsg.): Large-scale cognitive assessment: Analyzing PIAAC data, Cham: Springer, 2020 (Methodology of Educational Measurement and Assessment), S. 239-269
DOI:
10.1007/978-3-030-47515-4_10
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-47515-4_10
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies); Technologiebasiertes Testen; Computerunterstütztes Verfahren; Logdatei; Datenanalyse; Software; Tools; Nutzung; Forschung; Zugang; Dokumentation
Abstract:
The OECD Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) was the first computer-based large-scale assessment to provide anonymised log file data from the cognitive assessment together with extensive online documentation and a data analysis support tool. The goal of the chapter is to familiarise researchers with how to access, understand, and analyse PIAAC log file data for their research purposes. After providing some conceptual background on the multiple uses of log file data and how to infer states of information processing from log file data, previous research using PIAAC log file data is reviewed. Then, the accessibility, structure, and documentation of the PIAAC log file data are described in detail, as well as how to use the PIAAC LogDataAnalyzer to extract predefined process indicators and how to create new process indicators based on the raw log data export.
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Multiple document comprehension of university students. Test development and relations to person […]
Schoor, Cornelia; Hahnel, Carolin; Mahlow, Nina; Klagges, Jorge; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; […]
Sammelbandbeitrag
| Aus: Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Pant, Hans Anand; Toepper, Miriam; Lautenbach, Corinna (Hrsg.): Student learning in German higher education: Innovative measurement approaches and ersearch results | Wiesbaden: Springer | 2020
39888 Endnote
Autor*innen:
Schoor, Cornelia; Hahnel, Carolin; Mahlow, Nina; Klagges, Jorge; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Artelt, Cordula
Titel:
Multiple document comprehension of university students. Test development and relations to person and process characteristics
Aus:
Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Pant, Hans Anand; Toepper, Miriam; Lautenbach, Corinna (Hrsg.): Student learning in German higher education: Innovative measurement approaches and ersearch results, Wiesbaden: Springer, 2020 , S. 221-240
DOI:
10.1007/978-3-658-27886-1_11
URL:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-27886-1_11
Dokumenttyp:
4. Beiträge in Sammelwerken; Sammelband (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
Multiple document comprehension is the ability to construct an integrated representation of a specific topic based on several sources. It is an important competence for university students; however, there has been so far no established instrument to assess multiple document comprehension in a standardized way. Therefore, we developed a test covering four theory-based cognitive requirements: The corroboration of information across texts, the integration of information across texts, the comparison of sources and source evaluations across texts, and the comparison of source-content links across texts. The developed test comprised 174 items and was empirically examined in a study with 310 university students. Several items had to be excluded due to psychometric misfit and differential item functioning. The resulting final test contains 67 items within 5 units (i.e., test structures of 2-3 texts and related items) and has been shown to fit a unidimensional IRT Rasch model. The test score showed expected relationships to the final school exam grade, the study level (Bachelor/Master), essay performance, sourcing behavior, as well as mental load and mental effort. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
What makes the difference? The impact of item properties on mode effects in reading assessments
Buerger, Sarah; Kroehne, Ulf; Köhler, Carmen; Goldhammer, Frank
Zeitschriftenbeitrag
| In: Studies in Educational Evaluation | 2019
39232 Endnote
Autor*innen:
Buerger, Sarah; Kroehne, Ulf; Köhler, Carmen; Goldhammer, Frank
Titel:
What makes the difference? The impact of item properties on mode effects in reading assessments
In:
Studies in Educational Evaluation, 62 (2019) , S. 1-9
DOI:
10.1016/j.stueduc.2019.04.005
URL:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191491X18302141
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Abstract:
The transition from paper-based assessment (PBA) to computer-based assessment (CBA) requires mode effect studies to investigate the comparability of scores across modes. In the National Educational Panel Study experimental studies were conducted to investigate psychometric differences between modes. In the present study, the cross-mode equivalence of a reading test was examined. The investigation sought to determine whether mode effects can be explained by item properties. The results showed that splitting texts between multiple screens, did not affect comparability. However, item difficulty was increased in CBA when items in the first and second position of a unit were not presented on the same double-page as in PBA. Regarding response formats, assignment tasks on the computer requiring the use of combo boxes were more difficult than on paper, while no difference was found for multiple choice items. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Validating process variables of sourcing in an assessment of multiple document comprehension
Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Schoor, Cornelia; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula
Zeitschriftenbeitrag
| In: British Journal of Educational Psychology | 2019
39118 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Schoor, Cornelia; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula
Titel:
Validating process variables of sourcing in an assessment of multiple document comprehension
In:
British Journal of Educational Psychology, 89 (2019) 3, S. 524-537
DOI:
10.1111/bjep.12278
URN:
urn:nbn:de:0111-dipfdocs-191514
URL:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bjep.12278
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Beitrag in Sonderheft
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Leistungsmessung; Technologiebasiertes Testen; Dokument; Verstehen; Quelle; Information; Strategie; Logdatei; Indikator; Validität; Student; Universität; Deutschland
Abstract:
Background: With digital technologies, competence assessments can provide process data, such as mouse clicks with corresponding timestamps, as additional information about the skills and strategies of test takers. However, in order to use variables generated from process data sensibly for educational purposes, their interpretation needs to be validated with regard to their intended meaning. Aims: This study seeks to demonstrate how process data from an assessment of multiple document comprehension can be used to represent sourcing, which summarizes activities for the consideration of the origin and intention of documents. The investigated process variables were created according to theoretical assumptions about sourcing, and systematically tested for differences between persons, units (i.e., documents and items), and properties of the test administration. Sample: The sample included 310 German university students (79.4% female), enrolled in several bachelor's or master's programmes of the social sciences and humanities. Methods: Regarding the hierarchical data structure, the hypotheses were analysed with generalized linear mixed models (GLMM). Results: The results mostly revealed expected differences between individuals and units. However, unexpected effects of the administered order of units and documents were detected. Conclusions: The study demonstrates the theory‐informed construction of process variables from log‐files and an approach for empirical validation of their interpretation. The results suggest that students apply sourcing for different reasons, but also stress the need of further validation studies and refinements in the operationalization of the indicators investigated. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
The role of cognitive load in university students' comprehension of multiple documents
Hahnel, Carolin; Schoor, Cornelia; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula
Zeitschriftenbeitrag
| In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie | 2019
39546 Endnote
Autor*innen:
Hahnel, Carolin; Schoor, Cornelia; Kroehne, Ulf; Goldhammer, Frank; Mahlow, Nina; Artelt, Cordula
Titel:
The role of cognitive load in university students' comprehension of multiple documents
In:
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33 (2019) 2, S. 105-118
DOI:
10.1024/1010-0652/a000238
URN:
urn:nbn:de:0111-pedocs-237814
URL:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-237814
Dokumenttyp:
3a. Beiträge in begutachteten Zeitschriften; Aufsatz (keine besondere Kategorie)
Sprache:
Englisch
Schlagwörter:
Student; Kognition; Belastung; Verstehen; Dokument; Aufgabe; Schwierigkeit; Problemlösen; Verhalten; Arbeitsgedächtnis; Einflussfaktor; Vorwissen; Text; Quelle; Logdatei; Universität
Abstract:
Die Studie untersucht das Belastungserleben (Cognitive Load) von Studierenden beim Bearbeiten von Aufgaben, die das Verstehen multipler Dokumente erfordern (Multiple Document Comprehension, MDC). Es wurde geprüft, inwiefern die wahrgenommene Aufgabenschwierigkeit und die mentale Anstrengung von 310 Studierenden durch aufgabenspezifische Eigenschaften, individuelle Merkmale und ihr Bearbeitungsverhalten bestimmt werden und darüber hinaus MDC erklären. Für die Aufgabenschwierigkeit wurde gezeigt, dass sie mit der Dokumentenanzahl, der Textlänge, dem Studienniveau sowie der Berücksichtigung von Quellen in Zusammenhang steht. Die mentale Anstrengung wurde durch die Textlänge, das Studienniveau und Bearbeitungszeiten vorhergesagt. Unter Einschluss dieser Variablen als Kovariaten war das Belastungserleben inkrementell prädiktiv für MDC. Die Ergebnisse werden dahingehend diskutiert, wie Arbeitsgedächtnisressourcen den Prozess des Verstehens multipler Dokumente gestalten können. (DIPF/Orig.)
Abstract (english):
The study investigates the cognitive load of students working on tasks that require the comprehension of multiple documents (Multiple Document Comprehension, MDC). In a sample of 310 students, perceived task difficulty (PD) and mental effort (ME) were examined in terms of task characteristics, individual characteristics, and students' processing behavior. Moreover, it was investigated if PD and ME can still contribute to MDC while controlling for these variables. The perceived difficulty of the task was shown to be related to the number of documents, text length, study level, and sourcing. Mental effort was predicted by text length, study level, and processing time. When including these variables as covariates, cognitive load was incrementally predictive of MDC. The results are discussed in terms of how working memory resources can shape the process of comprehending multiple documents. (DIPF/Orig.)
DIPF-Abteilung:
Bildungsqualität und Evaluation
Markierungen aufheben
Alle Treffer markieren
Export
<
1
2
(aktuell)
3
>
Alle anzeigen
(27)