Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Institut

Dr. Juliane Grünkorn

  Grünkorn Abteilungsreferentin

Officer to the department

Educational Quality and Evaluation

Schloßstraße 29
60486 Frankfurt am Main

+49 (0)69-24708-249

gruenkorn@dipf.de

Projects

Current work and research priorities

  • Since January 2014 Officer to the Director, Department for Educational Quality and Evaluation
  • Since September 2012 Project co-ordinator of the DFG priority programme “Competence Models“

Curriculum vitae

Publications

Selected publications

  • Grünkorn, J., Lotz, A. & Terzer, E. (2014). Erfassung von Modellkompetenz im Biologieunterricht. Mathematischer und Naturwissenschaftlicher Unterricht, 67 (3), 132-138. [Assessing model competence in biology instruction ]
  • Grünkorn, J., Upmeier zu Belzen, A. & Krüger, D. (2014). Assessing Students’ Understandings of Biological Models and their Use in Science to Evaluate a Theoretical Framework. International Journal of Science Education. 1-34. doi: 10.1080/09500693.2013.873155
  • Grünkorn, J. & Hanauer, N. (2013). Schwimmen wie Fische im Wasser. Grundschule, 6, 28-29, 11, XIII-XVI. [Swimming like a fish in the sea]
  • Grünkorn, J. & Hanauer, N. (2013). Einer für alle - alle für einen. In P. Schmiemann & J. Mayer (Hrsg.), Experimentieren Sie! Biologieunterricht mit Aha-Effekt. Selbständiges, kompetenzorientiertes Erarbeiten von Lehrplaninhalten (S. 78-80). Berlin: Cornelsen Scriptor. [One for all and all for one – the wow factor in experiment-oriented bilogy instruction]
  • Grünkorn, J. & Fleige, J. (2012). Bau und Funktion der Fischhaut. In J. Fleige, A. Seegers, A. Upmeier zu Belzen & D. Krüger (Hrsg.), Mo-dellkompetenz im Biologieunterricht Klasse 7-10. Phänomene begreifbar machen – in 11 komplett ausgearbeiteten Unterrichtseinheiten (p. 23-28). Köln: Auer. [Structure and function of fish skin- making phenomena tangible in 11 fully prepared teaching units ]
  • Grünkorn, J. & D. Krüger (2012). Entwicklung und Evaluierung von Aufgaben im offenen Antwortformat zur empirischen Überprüfung eines Kompetenzmodells zur Modellkompetenz. In  U. Harms & F. X. Bogner (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik, Band 5 (S. 9-27). Innsbruck: Studienverlag. [Developing and evaluating open-ended tasks. The empirical validation of a competence model for model competence]
  • Grünkorn, J., A. Upmeier zu Belzen & D. Krüger (2011). Design and test of open-ended tasks to evaluate a theoretical structure of model competence. In A. Yarden & G.S. Carvalho (Eds.), Authenticity in Biology Education. Benefits and Challenges. A selection of papers presented at the VIIIth Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) Braga, Portugal (pp. 53-65). Braga, Portugal: CIEC Universidade do Minho.

Selected talks and workshops

  • Grünkorn, J. & Terzer, E. (2013, December). Empirical description of model competence in biology instruction. Workshop for students at Georg-August University Göttingen, Master of Education course, Göttingen.
  • Grünkorn, J. (2013, June). Competence and the challenge of measurement. Presentation to the project “Lernen vor Ort“ (learning in the community), at Fachstelle für Bildung des Rheingau-Taunus-Kreis and the„“Learning Network Region“ , vhs Rheingau-Taunus e.V. on “Measuring competencies and assessment in pedagogical fields of action“, Bad Schwalbach.
  • Terzer, E. & Grünkorn, J. (2011, December). Model competency in biology instruction – perspectives from research. Workshop at the state academy for further training and human resources development at schools (Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen) on developing competence-oriented biology instruction, Bad Wildbad.
  • Grünkorn, J. & D. Krüger (2011). Empirical assessment of a competence model for model competence, open-end dtasks, Talk given at the international conference of the alliance of biological science in Germany FDdB (Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin - VBIO) "Didacts of biology- The state as is and perspectives", University of Bayreuth, 12.09.-16.09.2011.
  • Grünkorn, J., J. Hänsch, A. Upmeier zu Belzen & D. Krüger (2011). Determination of Students’ Model Competence Using Open-Ended and Hands-On Tasks, 9th Conference of European Science Education Research Association (ESERA), Lyon, Frankreich, 05.09.-09.09.2011.
  • Grünkorn, J. & D. Krüger (2011). Model Competence in Biology Education – Evaluation of a Theoretical Structure Using Open-Ended Tasks, Presentation at the 14th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, UK, 30.08.-03.09.2011.
last modified May 26, 2017