Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Publications

Publikationendatenbank

show results

Autor:
Botte, Alexander:

Titel:
Achievement or performance: observation of productivity of educational research by bibliometric tools.
A state-of-the-art-report.

Quelle:
(2004) , 10 p.

URL des Volltextes:
http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003714.htm

Sprache:
Englisch

Dokumenttyp:
Monographieauszug; Monographie/Autor

Schlagwörter:
Bildungsforschung, Evaluation, Leistungsmessung, Internationalisierung


Abstract:
Das Papier befasst sich mit der unzureichenden Repräsentanz europäischer Bildungsforschung im amerikanischen Social Science Citation Index und schlägt einen innovativen Ansatz zur Lösung des Problems vor. Dieser Ansatz setzt darauf, ohne das Verfahren eines Zitationsindexes mit Hilfe von Elementen der Qualitätskontrolle und der multilingualen Verfügbarkeit von Forschungsliteratur zu einer verbesserten Sichtbarkeit von Forschungsergebnissen über die nationalen Grenzen hinweg beizutragen.

Abstract(englisch):
The paper discusses why efforts to better the representation of European educational research in the American Social Science Citation Index are the wrong way and outlines an innovative approach which takes up the general traditional critics against citation indexes and refers to the special conditions of educational research: the problem of translation/communication between different educational cultures. In a state-of-the-art running and intended projectsare described which aim at or touch on the above mentioned problems. Finally elements of an innovative approach which include quality control (peer review), coverage of all relevant research documents, transparency and translation problems are lined out. Crucial problems of a new project design are listed.


DIPF-Abteilung:
Informationszentrum Bildung

Notizen:

last modified Nov 11, 2016