Dr. Friederike Blume

  Blume Habilitandin

Habilitandin

Kognitive Entwicklung

Bildung und Entwicklung

Rostocker Straße 6
60323 Frankfurt am Main

069-24708-263

blume@dipf.de

Projekte

Zur Person

Akademische Ausbildung & Beruflicher Werdegang

Seit 04/2020
Habilitandin | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation (Prof. Dr. Florian Schmiedek)
01/2020 – 03/2020
Habilitandin | Hector Institut für Empirische Bildungsforschung, Universität Tübingen (50%; Prof. Dr. Ulrich Trautwein)
09/2019 – 10/2019
Forschungsaufenthalt | CREATE Lab, NYU New York City (Consortium for Research and Evaluation of Advanced Technology in Education; Prof. Dr. Jan Plass)
01/2018 – 03/2020
Habilitandin | Arbeitsbereich Schulpsychologie, Universität Tübingen (Prof. Dr. Caterina Gawrilow; seit Jan 2020 mit 50%)
05/2016
Forschungsaufenthalt | Neuroscience and Education Lab, NYU, New York City (Prof. Dr. Clancy Blair)
10/2014 – 12/2017
Promotion | Dr. rer. nat. in Psychologie | Graduiertenschule & Forschungsnetzwerk LEAD, Tübing
Titel: Non-pharmacological interventions in the context of ADHD symptoms: new perspectives for treatment and assessment
10/2007 – 04/2014
Studium | Biologie, Englisch, Psychologie (Staatsexamen; Universität Tübingen und Middlesex University, London)

Aktuelle Arbeits- und Forschungsschwerpunkte

  • Intraindividuelle Variabilität von Selbstkontrolle im Schulalltag und ihre Bedeutung für Schulleistungen
  • Virtuelle Klassenzimmer

Publikationen

Ausgewählte Publikationen

  • Blume, F., Quixal, M., Hudak, J., Dresler, T., Gawrilow, C.*, Ehlis, A.-C.* (2020). Development of reading abilities in children with ADHD following fNIRS-neurofeedback or EMG-biofeedback. Lernen & Lernstörungen (accepted).
  • Blume, F., Göllner, R., Moeller, K., Dresler, T., Ehlis, A.-C., Gawrilow, C. (2019). Do students learn better when seated close to the teacher? A virtual classroom study considering individual levels of inattention and hyperactivity-impulsivity. Learning and Instruction, 61, 138-147.
  • Hudak, J., Blume, F., Dresler, T., Haeussinger, F. B., Renner, T. J., Fallgatter, A. J., Ehlis, A.-C. (2017). Near-Infrared Spectroscopy-Based Frontal Lobe Neurofeedback Integrated in Virtual Reality Modulates Brain and Behavior in Highly Impulsive Adults. Frontiers in Human Neuroscience.
  • Blume, F., Hudak, J., Dresler, T., Ehlis, A.-C., Kühnhausen, J., Renner, T. J., & Gawrilow, C. (2017). NIRS-based neurofeedback training in a virtual reality classroom for children with attention-deficit/hyperactivity disorder: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 18, 41–57
  • Blume, F., Schmidt, A., Kramer, A. C., Schmiedek, F., & Neubauer, A. B. (2021). Homeschooling during the SARS-CoV-2 pandemic: The role of students’ trait self-regulation and task attributes of daily learning tasks for students’ daily self-regulation. Zeitschrift Fur Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.31234/osf.io/tnrdj

  • Blume, F., Dresler, T., Gawrilow, C., Ehlis, A.-C., Goellner, R., & Moeller, K. (2021). Examining the relevance of basic numerical skills for mathematical achievement in secondary school using a within-task assessment approach. Acta Psychologica, 215, 103289. https://doi.org/10.1016/J.ACTPSY.2021.103289

zuletzt geändert 02.07.2021